Wanneer bedrijven zouden kunnen weten welke topics trending worden op Twitter, zou de kans groot zijn dat ze hiervoor best wel wat willen betalen. Het moet niet gezien worden als het betalen voor promoted trends. Een professor van de Massachusetts Institute of Technology (MIT) claimt een algoritme te hebben bedacht waarmee trending topics op Twitter voorspeld kunnen worden, zelfs voordat Twitter weet dat ze trending topic zullen gaan worden.
Een trending topic is een onderwerp waar veel mensen over praten via tweets, of een onderwerp die voorheen populair was maar nu opnieuw populair is bij een groep mensen. Twitter beschrijft het als onderwerpen waar veel over praat wordt, maar die niet specifiek populair zijn. Het moet gezien worden als de voorkeur van Twitter uit alle populaire onderwerpen.
Professor Devavrat Shah en student Stanislav Nikolov zullen deze maand tijdens een workshop een nieuw algoritme presenteren die met 95 procent accuratie trending topics kan voorspellen met een gemiddelde van anderhalf uur voordat het algoritme van Twitter ze op een lijst plaatst; soms kan dit algoritme ze zelfs vier ot vijf uur van tevoren voorspellen.
Twitter kan erg blij zijn met deze ontwikkeling, omdat ze op deze manier een middel hebben waarmee ze bedrijven kunnen laten betalen voor advertenties bij populaire onderwerpen. Over de werking van dit algoritme is hier meer te vinden.