Social Media25.10.2012

Twitteraars vervangen links naar merken door discussies


twitteraars-vervangen-links-naar-merken-.jpg
twitteraars-vervangen-links-naar-merken-.jpg

Gebruikers van Twitter communiceren vaker dan in het verleden over merken in plaats van louter naar producten of bedrijven te verwijzen. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Bazaarvoice naar de vermeldingen van dertien topmerken in het sociale netwerk.

De onderzoekers merken op dat gebruikers die merken vernoemen, het aantal volgelingen hebben zien toenemen. Gemiddeld hadden deze gebruikers op het einde van het tweede kwartaal van dit jaar 1.566 volgelingen. Begin dit jaar werd nog een gemiddelde van 1.183 volgelingen geregistreerd. De onderzoekers waarschuwen dat deze evoluties de mogelijkheden en risico’s voor de bedrijven verhogen.

Door het groter aantal volgelingen kunnen positieve emoties over een breed publiek uitdeinen,” merkt Bazaarvoice op. “Maar datzelfde geldt ook voor negatieve impressies, waardoor crisissen zich bijzonder snel over het sociale netwerk zouden kunnen verspreiden. Bovendien blijkt dat het aandeel van merkentweets met links op twee jaar tijd van 68 procent naar 51 procent is teruggevallen, wat aangeeft dat de gebruikers meer over het merk met elkaar praten dan louter te verwijzen naar producten waarin ze mogelijk zouden zijn geïnteresseerd.” Er wordt ook aangevoerd dat het aantal originele tweets over een merk op twee jaar tijd van 85 procent tot 78 procent is teruggevallen. De resterende percentages bestaan uit retweets.

Het grotere aandeel van retweets is vooral negatief gekleurd, met verwijzingen naar schandalen, rechtszaken en negatieve mediaberichten,” voeren de onderzoekers aan. De onderzoekers merken verder op dat de merkentweets achterblijven op de gemiddelde groei van Twitter. Het totale volume aan tweets per dag nam immers op één jaar tijd met 143 procent toe. Het aantal tweets over merken kende daarentegen slechts een stijging met 113 procent. De onderzochte merken waren Adidas, Clinique, Colgate, Gillette, Hugo Boss, Nike, Pampers, Pepsi, Ralph Lauren, Samsung, Intel, Tesco en Sony. In totaal werden 26 miljoen tweets bestudeerd.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien