Facebook is op het gebied van media-uitstraling het grootste merk van de wereld. Dat is de conclusie van een rapport van consulent General Sentiment. Er wordt opgemerkt dat Facebook tijdens het derde kwartaal van dit jaar een mediawaarde van 751 miljoen dollar liet optekenen.
Daarmee gaat Facebook het technologiebedrijf Apple (657 miljoen dollar) vooraf, ondanks dat deze de nieuwe iPhone 5 lanceerde. Google volgt op een derde plaats met 547 miljoen dollar. De eerste plaats van Facebook is volgens General Sentiment een duidelijke verschuiving tegenover het verleden, toen de lijst helemaal werd gedomineerd door technologiebedrijven zoals Apple, Google, Amazon en Microsoft.
General Sentiment merkt op dat de lijst duidelijk het groeiende belang van de sociale netwerken aantoont. Ook muziekzender MTV liet een stijging van de vijftiende naar de vierde plaats optekenen, wat volgens het bureau in grote mate danken is aan sociale netwerkactiviteiten en aantoont hoe belangrijke sociale media ook voor de televisiesecttor zijn geworden. Online retailer Amazon is naar een vijfde plaats teruggezakt, wat volgens General Sentiment moet worden toegeschreven aan het feit dat het bedrijf voortaan in verschillende staten taksen moet heffen en aan de stopzetting van de samenwerking met de supermarktketen Walmart rond de verdeling van de Kindle-tablet.
“Facebook stond de voorbije maanden quasi onafgebroken in het nieuws,” merkt General Sentiment op. “Sinds zijn beursintroductie in de lente van dit jaar is de berichtgeving rond het sociale netwerk nauwelijks stopgezet.” Een gedeelte van de berichtgeving handelde wel over de dalende koers van het aandeel na de beursintroductie, maar midden september was er een nieuwe opsteker voor het bedrijf, nadat Mark Zuckerberg, chief executive van Facebook, zijn eerste interview gaf sinds de notering op de beurs van New York. Op het einde van het kwartaal gaf consulent Barron’s echter aan dat het aandeel van Facebook nog steeds te hoog genoteerd stond.
De top tien bestaat verder uit Samsung, Microsoft, Hewlett-Packard, Disney en Yahoo. (MH)