De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Sentimentenanalyse geeft ander beeld door snelheid en actualiteit
Wie gaat winnen? Van kampioenschappen tot verkiezingen; onderzoeksbureaus denken met hun polls goed te kunnen voorspellen wat de uitslag zal worden. Helaas liggen de daadwerkelijke uitslagen vaak ver verwijderd van de verwachtingen. Moeten we ons wel vast blijven houden aan deze ‘oude’ manieren van voorspellen? Of is hier een rol voor Social Media weggelegd?
Onderzoeken tonen aan dat 80% van de internetgebruikers actief is op Social Media. De mainstream bevindt zich op Facebook en Twitter, en richt zich hierbij vooral op specifieke thema’s. De vraag die ik mezelf dan stel, is: kunnen we Social Media dan niet beter inzetten voor analyses dan de traditionele onderzoeken? Yes, we can.
De website Whatabouteuro2012.com is een mooi voorbeeld van sentimentenanalyse via Social Media. Op deze website werden de afgelopen EK-wedstrijden gemeten aan de hand van tweets die over het onderwerp verstuurd werden. Deze werden weergeven in de vorm van een voetbal die groen werd als het sentiment positief was, rood als het sentiment negatief was en blauw als het ‘neutraal’ was. Daarnaast hield de site real-time analyses bij waardoor het sentiment up-to-date bleef.
Obama vs. Romney
Om aan te tonen dat analyse via Social Media soms verrassende invalshoeken laat zien, wil ik graag inhaken op het eerste debat tussen Obama en Romney. Obama leek nerveus en compleet te verliezen, aangezien Romney het debat compleet overheerste. Men gaat er vanuit dat dit slechte sentiment wel eens invloed zou kunnen hebben over hoe Obama ervoor staat in de peiling, Echter bleek uit het eerste sentimentenonderzoek op Twitter iets heel anders.
Uit onderstaande grafieken met betrekking tot het sentiment over de presidentskandidaten blijkt dat het negatieve sentiment in de richting van Romney na het debat vele malen groter was dan het positieve sentiment. Over Obama werd in totaal wel minder getweet, echter plaatsten meer mensen met een positief sentiment de tweets. Nu is het afwachten hoe het tweede debat gaat verlopen. Het campagneteam is daar zelfverzekerd over. „Ik denk dat u iemand zult zien die heel gepassioneerd is over de keuzes die ons land wachten”, aldus woordvoerder Robert Gibbs.
Social media vs. onderzoek
De afgelopen Tweede Kamer verkiezingen op 12 september heeft ook tot de nodige speculaties geleid. Onder andere het onderzoeksbureau Peil.nl van Maurice de Hond deed onderzoek en plaatste resultaten van het onderzoek in tabellen. Achteraf bleek dat hij er aanzienlijk naast zat met zijn voorspellingen.
Hieruit kunnen we concluderen dat sommige ‘oude’ manieren van sentimentenanalyse soms falen waar analyses via Social Media succes kunnen hebben. Social Media is immers snel en gemakkelijk uit te voeren en geeft een goed en actueel beeld. Door de groei van het Social Media-gebruik wordt de rol van sentimentenanalyses via deze kanalen ook steeds groter. Het bereik is niet alleen vergroot, maar we kunnen nu ook real-time analyses uitvoeren. En dit is nu juist onmogelijk met de traditionele onderzoeken. Het zou zonde zijn als deze middelen die analyses makkelijker maken niet worden ingezet, vooral als het gaat om sentiment. Want hoe geven mensen tegenwoordig hun meningen? Juist,via Social Media.
(Bron: www.peil.nl)
Deze blogpost is geschreven door: Ingeborg van Beusekom, Sr. Marketing Communicatie Manager & PR bij SAP Nederland.