Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Marketeers en adverteerders slagen er nog niet voldoende in om het veranderende shopping-gedrag van het publiek te volgen. Hierdoor worden vele campagnes op het compleet verkeerde moment gelanceerd. Zo blijkt uit een onderzoek van Yesmail Interactive.
De onderzoekers stellen vast dat de favoriete ogenblikken bij de consument om aankopen te doen en een interactie op te zetten met merken, helemaal niet overeenstemmen met de tijdstippen waarop de campagnes worden gelanceerd. Ook wordt opgemerkt dat slechts een beperkt aantal campagnes is gericht op promoties, terwijl dat juist een belangrijke stimulans voor aankopen blijkt te zijn.
Yesmail Interactive merkt op dat 40% van de online shoppers bij voorkeur aankopen verricht tussen 18.00 uur en 22.00 uur, maar slechts 5% van alle email-campagnes blijkt tijdens dat optimale tijdsvenster gelanceerd te worden.
Ook kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat 60% van de consumenten bij voorkeur een interactie met merken opstart tussen 18.00 uur en 02.00 uur, terwijl 60% van de campagnes in sociale netwerken zoals Facebook, Google+ en Twitter daarentegen worden gelanceerd tussen 10.00 uur en 18.00 uur.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de helft van alle respondenten aangeeft bij online aankopen enigszins tot sterk beïnvloed te worden door sociale media. Ook zegt 32% een product gekocht te hebben onder invloed van een promotie die in sociale netwerken werd aangetroffen.
Verder voert 62% aan mobiele apparaten gebruikt te hebben om de prijzen tussen fysieke winkels en online verkooppunten te vergelijken. Wel wordt aangegeven dat slechts 19 procent van de mobiele apparaten daadwerkelijk geregeld wordt gebruikt om aankopen te verrichten, 76 procent van de consumenten geeft daarbij nog altijd voorkeur aan een desktop.
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023