Social Media15.10.2012

Sociale media campagnes die op het verkeerde moment gelanceerd worden


sociale-media-campagnes-die-op-het-verke.jpg
sociale-media-campagnes-die-op-het-verke.jpg

Marketeers en adverteerders slagen er nog niet voldoende in om het veranderende shopping-gedrag van het publiek te volgen. Hierdoor worden vele campagnes op het compleet verkeerde moment gelanceerd. Zo blijkt uit een onderzoek van Yesmail Interactive.

De onderzoekers stellen vast dat de favoriete ogenblikken bij de consument om aankopen te doen en een interactie op te zetten met merken, helemaal niet overeenstemmen met de tijdstippen waarop de campagnes worden gelanceerd. Ook wordt opgemerkt dat slechts een beperkt aantal campagnes is gericht op promoties, terwijl dat juist een belangrijke stimulans voor aankopen blijkt te zijn. 

Yesmail Interactive merkt op dat 40% van de online shoppers bij voorkeur aankopen verricht tussen 18.00 uur en 22.00 uur, maar slechts 5% van alle email-campagnes blijkt tijdens dat optimale tijdsvenster gelanceerd te worden.

Ook kwamen de onderzoekers tot de vaststelling dat 60% van de consumenten bij voorkeur een interactie met merken opstart tussen 18.00 uur en 02.00 uur, terwijl 60% van de campagnes in sociale netwerken zoals Facebook, Google+ en Twitter daarentegen worden gelanceerd tussen 10.00 uur en 18.00 uur.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de helft van alle respondenten aangeeft bij online aankopen enigszins tot sterk beïnvloed te worden door sociale media. Ook zegt 32% een product gekocht te hebben onder invloed van een promotie die in sociale netwerken werd aangetroffen.

Verder voert 62% aan mobiele apparaten gebruikt te hebben om de prijzen tussen fysieke winkels en online verkooppunten te vergelijken. Wel wordt aangegeven dat slechts 19 procent van de mobiele apparaten daadwerkelijk geregeld wordt gebruikt om aankopen te verrichten, 76 procent van de consumenten geeft daarbij nog altijd voorkeur aan een desktop.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief