De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het gebruik van social media blijft wereldwijd toenemen. Van de Nederlandse internetgebruikers maakt momenteel 8 van de 10 gebruik van social media. Daarbij is Facebook veruit de populairste site (66% is actief), gevolgd door Hyves (33%), LinkedIn (29%) en Twitter (24%). Hyves staat nog wel op de tweede plaats, maar heeft ook het grootste percentage mensen die vroeger een account hadden en nu niet meer (23%). Met deze cijfers (zeker die van LinkedIn en Twitter) behoort Nederland tot de wereldtop wat betreft het gebruik van social media.
Zo blijkt uit een recent onderzoek van InSites Consulting. Dat verder aantoont dat het gebruik van social media gestimuleerd wordt door het stijgend gebruik van het aantal smartphones. Consumenten met een smartphone maken intensiever gebruik van sociale netwerksites dan mensen zonder een mobiele internetverbinding.
Smartphones zorgen voor verdere groei sociale media
45% van de Nederlandse internetgebruikers beschikt over een smartphone, de meerderheid beschikt over een internetabonnement op hun toestel. 13% heeft een tablet. De toename van het aantal smartphones en tablets zorgt voor een stijging in het gebruik van sociale media. 66% van de smartphonegebruikers gebruiken dagelijks sociale media, dit is 54% bij mensen zonder smartphone. Verder zijn de applicaties voor sociale media heel populair.
“Ons onderzoek toont duidelijk het belang van mobiel internet. Consumenten gebruiken hun smartphone voor entertainment, maar ook voor heel wat praktische online toepassingen. Applicaties om het weer in de gaten te houden of navigatie-applicaties zijn heel populair. De snelle mobiele groei brengt het gebruik van sociale media opnieuw in een stroomversnelling,” aldus Prof. Steven Van Belleghem.
Pinterest en Instagram zijn de sterren van de toekomst
Het onderzoek bevestigt de populariteit van de drie grote sociale internetsites. Niet alleen in Nederland, maar over bijna de hele wereld scoren Facebook, Twitter en LinkedIn nog steeds het beste. Het wordt bovendien moeilijk voor nieuwe sociale netwerksites om snel het succes van deze drie te evenaren.
Een gemiddelde consument is lid van twee sociale netwerksites. Meestal is dat Facebook en een andere site. Bovendien is 95% van deze gebruikers niet van plan om af te haken en wil 60% ook geen nieuw account aanmaken. Het onderzoek heeft echter twee uitzonderingen opgeleverd: Pinterest en Instagram. 10% van de Amerikaanse internetgebruikers gebruikt Pinterest en 7% Instagram; in Nederland is dit slechts 2% voor Pinterest en 4% voor Instagram. Beide sites hebben wereldwijd de grootste groeimogelijkheden. Een grote groep mensen overweegt om in de toekomst deze sites te gebruiken.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Twitter
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024