Foto’s op Facebook geven vaak meer informatie dan het aantal likes en het berichtje wat er meestal onder vermeld staat. Een foto zegt vaak ook iets over de persoon zelf. Als voorbeeld: een foto van een speerwerpende atleet laat snel zien dat diegene erg sportief is ingesteld. Maar een foto van iemand die een instrument speelt, laat weer zien dat diegene erg muzikaal is ingesteld.
Onderzoekers vertelden in de wetenschappelijke krant ‘Cyberpsychology, Behavior and Social Networking’ dat reacties onder profielfoto’s iets zeggen over hoe de persoon op de foto gezien wordt door zijn of haar omgeving. Profielfoto’s zijn als eerste zichtbaar op iemands profiel. Andere Facebook-gebruikers hebben de mogelijkheid om reacties te plaatsen onder elke foto, omdat deze voor iedereen te zien zijn.
Voor het onderzoek hebben ze honderden profielfoto’s vergeleken van hetzelfde aantal studenten. Elke profielfoto had weer andere sociale punten die sterk naar voren kwamen en had ook een variatie aan reacties. Volgens Seoyeon Hong, doctoraal student aan de Universiteit van Missouri: ‘If you want to be perceived positively by people who view your profile page, including friends and potential employers, it is important to include profile pictures with positive social cues. No matter what the profile owner does to tailor their Facebook page, comments left on their page from other users should be monitored as well. Positive comments are very helpful, but negative remarks can be very damaging, even if they are silly or sarcastic.’
Hong zegt eigenlijk dat je je goed bewust moet zijn van wat voor content je plaatst. Duidelijk is dat postitieve berichten en vrolijke foto’s dan ook eerder positieve reacties ontlokken. Negetief geschreven berichten nodigen uit om ook negatief te reageren.