De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Morgen gaat Nederland stemmen. Er is nog een groot aantal zwevende kiezers, en dat ook terug te zien in online en social media. Onderzoek van Yes2Web toonde al aan dat de VVD de te kloppen partij op Facebook is.
Clipit weet te melden dat gebaseerd op de laatste week “het premier Samsom van de PvdA wordt in het torentje, een tweede plaats voor VVD en met een enorme afstand volgt SP. Die prestatie heeft PvdA te danken aan de ‘echtheid en menselijkheid’ van Diederik. En zijn mooie lippen. Twitterend Nederland is verliefd.“
Als we kijken naar het aantal berichten van de afgelopen maand, zien we dat de lijst wordt aangevoerd door VDD met 235.249 online berichten. Voor de PvdA zijn dat 186.504 berichten en SP eindigt met een flinke achterstand op 167.457 berichten. In de trend van hoeveelheid berichten per partij zien we echter dat de PvdA sinds dit weekend de VVD overstijgt. Gebaseerd op berichten van de afgelopen week delen VVD en PvdA een eerste plaats met respectievelijk 84.562 en 83.266 berichten, omgerekend levert dat beiden 32 zetels op. VVD lijkt het iets beter te doen, maar heeft met 62% aan negatieve berichten de op één na slechtste score, alleen PVV doet het slechter.
Oude politiek vs zwoele lippen
De online populariteit van de PvdA steeg op het moment dat Samsom het podium betrad. Wat is de invloed van de lijsttrekkers op deze uitkomst? Gekeken naar het aantal berichten van de afgelopen week voert Rutte de lijst aan, gevolgd door Samsom en een derde plaats voor Roemer. Ook hier haalt Rutte het één na hoogste percentage aan negatieve berichten, met 66%. Tweets als “#Rutte. Onduidelijk, onbetrouwbaar, oude politiek, dezelfde oude cynische politieke spelletjes” komen voorbij. Samsom kan met 56% echter rekenen op de meest positieve berichtgeving van alle lijsttrekkers. Ligt het aan zijn charismatische persoonlijkheid “ik stem nooit pvda maar mag die meneer SamsoM wèl 🙂” of toch aan zijn “mooie lippen en ogen“?
Waarde van online aandacht
Eerder heeft Clipit gekeken naar de aandacht binnen online en social media voor partijen, op basis van PR-waarde. Gebaseerd op het aantal berichten, het bereik van plaatsingen, sentiment en branding. Afgaande op deze kenmerken doet de SP het nog altijd goed, met bijna €54 miljoen aan PR-waarde. VVD volgt met €37 miljoen aan PR-waarde en PvdA haalt een derde plaats met bijna €34 miljoen. SP dankt de uitkomst met name aan de aandacht van redactionele media sinds de drastische daling in de peilingen. Daarom deze laatste peiling gebaseerd op de meest actuele aantallen online berichten.
Banger?
Waar half Nederland is ingepakt door het charmeoffensief van Samsom, kiest de andere helft juist niet voor een partij uit angst. Angst dat de keuze voor een partij leidt tot een onwenselijke coalitie. Een PvdA dat samengaat met SP, een VVD dat ruimte geeft aan PVV. Mijnheer Rutte uit, met PvdA en SP op zijn hielen, angst voor een links Nederland “Kan iemand Mark Rutte een nachtlampje geven? Anders ligt hij vannacht weer wakker van ‘het rode gevaar“. De grootste nachtmerrie van deze tweep is echter van een hele andere orde; “De 50Plus partij. Mijn god. Misschien nog wel erger dan SP en PVV“. Wat er ook gebeurt na 12 september, Clipit verwacht een nieuwe woonruimte voor Samsom: het torentje.
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024