Wees niet onder de indruk als je accounts ziet op Twitter die miljoenen volgers hebben. Wees ook niet trots als je ineens gevolgd wordt door iemand die tienduizenden volgers blijkt te hebben. Uit onderzoek van Social Selling University is gebleken dat zeker dertig procent van alle volgers bij zulke accounts nep zijn. Nu het mogelijk is om voor een appel en een ei volgers te kopen, is het niet echt moeilijk om in korte tijd je ‘followers count’ flink te laten groeien.
Voor amper 18 dollar heb je er alweer 1000 volgers bij. Volgens Social Selling University zijn er op zijn minst 11283 Twitter-accounts die gemiddeld meer dan 72.000 volgers hebben gekocht. In onderstaande infographic is te zien hoe het onderzoeksbureau het allereerste neppe account in 2007 heeft gevonden, tot aan grote bedrijven, bekende mensen en politici tegenwoordig die populairder lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Lady Gaga moet het doen met maar liefst 34% neppe volgers, Barack Obama kan van 29% van zijn volgers niet verlangen dat ze op hem stemmen en zelfs het account van Twitter zelf heeft behoorlijk wat neppe volgers. Je kunt dus gerust stellen dat 1/3 van het aantal volgers bij ’twitter-lebrities’ nep is.