Het is inmiddels ongeveer een jaar geleden dat Google+ werd geïntroduceerd, door Google zelf haar ‘social spine’ genoemd. Van gebruikers van de zoekmachine wist Google eigenlijk weinig. Iemand doet een zoekopdracht, klikt, en is weer weg. Binnen alle producten van Google, zoals YouTube en Gmail, hadden gebruikers een verschillende identiteit. Met de komst van Google+ zijn de aparte identiteiten van gebruikers nu gebundeld en heeft iedereen 1 identiteit.
Tijdens een interview met Bradley Horowitz, VP product management social, op Google’s headquarters in Mountainview, blikken we terug op het afgelopen jaar. Waar staat Google+ nu en wat zijn de ontwikkelingen? Horowitz vertelt dat Google laat was in de wereld van social. “Dat wij laat waren in de wereld van social, heeft ons de kans gegeven om te luisteren naar ervaringen van gebruikers. Privacy was blijkbaar een ‘big issue’. Dat was ook de reden dat Google+ circles introduceerde. Hiermee bepaal je zelf wie je wat laat zien. En bij iedere post vraagt Google+ nog een keer of je zeker weet dat je informatie in een bepaalde circle wil delen, zodat je niet per ongeluk informatie voor je vrienden aan je collega’s laat zien.” Social was voor Google natuurlijk niet helemaal onbekend terrein, want Blogger was er al.
De meeste recente cijfers over bezoekersaantallen en groei van Google+ wil Horowitz niet bekend maken. Tenminste, nog niet. Op korte termijn kunnen we een nieuwe update met cijfers verwachten. Wat Horowitz wel kwijt wil, is dat hangouts voor de grote doorbraak van Google+ hebben gezorgd. Zeker nu hangouts ook worden ondersteund door Gmail.
Google+ in Nederland
Cijfers over aantallen gebruikers van Googe+ in Nederland blijven dus ook nog even achterwege. Op de vraag hoe Google zijn ‘social spine’ in Europa gaat promoten, antwoord Horowitz het volgende. “In Europa zijn er het afgelopen jaar tv-campagnes geweest. Momenteel zijn er geen plannen voor nieuwe marketingactiviteiten. Maar… mensen moeten het zelf gaan begrijpen en ervaren. The product speaks for itself. Het gaat om de lange termijn. Ten opzichte van andere social media, wordt Google+ door gebruikers in ieder geval als meer betrouwbaar gezien.”
Het handmatig invoeren van je contacten in circles wordt door gebruikers als vervelend ervaren. De reden dat Google+ dit (voorlopig) nog niet automatiseert is dat Google+ wil dat je even bewust stilstaat bij wie je in welke circle indeelt. “But, we’d like to better at recommendations“. Daar wordt dus aan gewerkt.
En dan de hamvraag: hoe belangrijk is Google+ nu eigenlijk voor organische zoekresultaten? Volgens Horowitz is het slechts een deel van het grote geheel. “Als er 300 ‘signals’ aangeven, die bepalen in welke volgorde resultaten bij een bijbehorende zoekopdracht getoond worden, dan is dit er ook 1 van. Niet meer dan dat.”