26.08.2012
Social Media

Google, Facebook en Twitter duwen Obama-agenda door in zoekresultaten

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media

In een van zijn zeldzame tweets stelt Matt Drudge, de man achter de Amerikaanse nieuwsaggregator Drudge Report, dat bedrijven als Google, Twitter en Facebook in de aanloop van de Amerikaanse presidentsverkiezingen proberen hun linkse agenda door te duwen in de zoekresultaten die ze publiceren.

Matt Drudge is niet de eerste de beste. Hij is de man die in 1998 het Lewinskyschandaal aan het licht bracht en uit een studie bleek vorig jaar nog dat de Drudge Report – dat in de VS wordt beschouwd als het media-uithangbord van conservatief Amerika – aan de basis ligt van zo’n 7% van alle nieuwstrafiek in de VS. Dat is meer dan Facebook en Twitter gecombineerd.

‘Google duwt de zoekresultaten meer dan ooit naar het linkse kamp. Twitter beveelt liberaal na liberaal aan (in de VS heeft ‘liberal’ een andere betekenis dan bij ons: onder ‘liberal’ wordt veeleer ‘progressief’ tot ‘groene’ of ‘socialist’ verstaan), Facebook wil de verkiezingsvriend zijn,’ aldus de tweet van Drudge.

De reacties op zijn tweet zijn verdeeld: sommigen bevestigen de trend, anderen beschuldigen Drudge van stemingmakerij (‘Het zijn algoritmes, idioot!).

Twitchy, de website die de reacties verzamelde en eigendom is van de uitgesproken conservatieve Michelle Maulkin, merkt op dat verschillende van haar videofilms op YouTube (dat eigendom is van Google) zijn verwijderd. (Bron)

Share this post