Acht jaar is niet echt een hele lange periode om succesvol te kunnen worden. Facebook heeft bewezen dat ze minder dan acht jaar nodig hadden om uit te groeien van een simpele startup in een donker kamertje tot één van de grootste internetgiganten die onze wereld ooit heeft gehad. Digiday heeft gevonden hoe TheFacebook (de vorige naam van Facebook) adverteerders zocht om het sociale netwerk populairder te maken. Dit was ook terug te zien in de film The Social Network.
Volgens de film was Eduardo Saverin gek op geld inzamelen voor ‘TheFacebook’ in de periode dat moderne advertenties nog niet echt aanwezig waren. Maar Mark Zuckerberg wilde liever het bedrijf zo snel mogelijk laten groeien en zocht naar manieren hoe dit mogelijk gemaakt kon worden. TheFacebook was oorspronkelijk meer een website die gericht was op studenten en academici. Het stond ook bekend als een ‘groeiend online platform dat studenten, alumni en andere medewerkers op hoge scholen en universiteiten met elkaar verbindt’.
Niemand had ooit verwacht dat het sociale netwerk groter zou worden dan het oorspronkelijke doel. Eerst was het plan om uit te breiden naar alle scholen in de Verenigde Staten, maar dat liep anders dan verwacht. Op een gegeven moment had de website 70.000 gebruikers en kreeg het zeker 90 miljoen pageviews per maand. Saverin had volgens Digiday zeker 80.000 dollar nodig om meer bezoekers te kunnen bereiken. Deze zouden bepaald worden volgens leeftijd en geslacht.