Nike was dan misschien geen Olympische sponsor, maar Socialbakers heeft wel ontdekt dat Nike zich het beste profileerde met hun gehele campagne tijdens de Olympische Spelen, zowel via de traditionele als de sociale media. Ruim 16.000 tweets koppelden Nike aan het woord ‘Olympic’, tegenover 6725 tweets die gekoppeld waren aan het woord Adidas. In onderstaande grafiek is dat verschil nog eens goed te zien: de sponsoren tegenover de niet-sponsoren.
CEO Jan Rezab van Socialbakers: “There was a time when primetime slots around major sporting events were essential for maintaining position as a household name; but social media has levelled the playing field. Through its savvy social strategy, Nike demonstrated that you no longer need prime time to create brand buzz.” De ‘overwinning’ van Nike laat dus zien dat je via social media meer buzz kunt veroorzaken dan met prime time reclame via de traditionele media.
Nog wat leuke resultaten: tennis en zwemmen waren de meest besproken sporten op de sociale netwerksites, gevolgd door roeien, volleybal, voetbal, basketbal, badminton, boksen, duiken en atletiek. De atleet waar het meeste over werd getweet, is Michael Phelps. Met ruim 300000 tweets minder volgt Ryan Lochte, die net niet voorbij gesprint wordt door Usain Bolt in het overzicht.