22.07.2012
Social Media

Sociale media-activiteit sollicitant mag niet geraadpleegd worden

By: Dominique Dewitte

BlogSocial Media
sociale-media-activiteit-sollicitant-mag.jpg
sociale-media-activiteit-sollicitant-mag.jpg

Een meerderheid van de werknemers is van mening dat een potentiële werkgever hun persoonlijke sociale mediapagina’s niet zou mogen bekijken.

Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Kelly Services bij meer dan honderdvijftigduizend respondenten in de Verenigde Staten, Asia-Pacific, Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De onderzoekers merken ook op dat de verspreiding van sociale media op de werkvloer sneller verloopt dan de ontwikkeling van regels die de sector zouden moeten helpen beheren.

De onderzoekers stelden vast dat 55 procent van de werknemers van mening is dat werkgevers geen beroep zouden mogen doen op de persoonlijke sociale mediapagina’s van kandidaat-werknemers om uit te maken of de betrokkenen geschikt zouden kunnen zijn voor de vacatures. Ook geeft 60 procent van de werknemers aan terughoudend te zijn om persoonlijke en professionele connecties in sociale media door elkaar te verweven, uit angst voor een mogelijk negatieve impact op de carrière.

Slechts één op vijf respondenten vindt het aanvaardbaar om opinies over zijn baan tijdens de werkuren met vrienden en collega’s op sociale kanalen te delen. Ook geeft 6 procent aan gevraagd te zijn om op het werk met het gebruik van sociale media te stoppen. “Voor vele werknemers zijn sociale media nagenoeg een verworvenheid, maar er blijft nog altijd heel wat zenuwachtigheid voor mogelijke problemen indien hun persoonlijke en professionele werelden daardoor in conflict zouden kunnen komen,” voert Karen Colfer, managing director van Kelly Services Australia, aan. (Bron)

Share this post