Over een week beginnen de Olympische Spelen in Londen en het lijkt erop dat dit de eerste Olympische Spelen gaan worden waarbij social media volledig ingezet zullen worden. Het Internationaal Olympisch Comité heeft een nieuwe website online gezet naast hun eigen website waarop integraties te vinden zijn met sociale netwerksites als Instagram, Tumblr, Facebook, Foursquare en Google+, aangevuld met content die zij zelf hebben gemaakt. Het nieuws verschijnt tegelijkertijd met het nieuws dat veel bedrijven als BBC, NBC, Yahoo en Facebook zelf extra plannen ondernemen om tijdens de Olympische Spelen meer gericht te zijn op social media of op het eigen platform.
Ondanks alle andere initiatieven om de Olympische Spelen meer onder de aandacht te brengen op sociale netwerksites, lijkt het IOC toch het heft in eigen handen te nemen. Het IOC heeft inmiddels al ruim 2000 atleten gestrikt om hun Twitter-feed te koppelen aan de nieuwe website en ze hebben al meer dan 30000 volgers op Instagram in de 60 dagen dat ze het account hebben.
Tegelijkertijd is er ook een drive bij atleten zelf om via sociale netwerksites beter te communiceren met hun fans. ‘Social media zijn een fantastische manier om in contact te blijven met fans en ook om verhalen te delen, niet alleen van mezelf maar ook van andere geweldige mensen en atleten. Ik gebruik het regelmatig om mijn ervaringen te delen en om inspiratie op te doen.‘ vertelt Oscar Pistorius, één van de atleten (Zuid-Afrika) die meewerkt aan de nieuwe website. Ook de integratie met Foursquare (locaties doorgeven), Google+ en Tumblr is verregaand.