Onderzoeksbureau ComScore verscheen onlangs met het onderzoek ‘The Power of Like Europe’, waarin zij onderzochten hoe Europeanen sociale netwerksites gebruiken, maar in het bijzonder Facebook. Het onderzoek laat onder meer zien dat 32% van de Facebook-gebruikers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland de meeste tijd besteden op de nieuwsfeed van de website. Eerder deze maand onderzochten zij hoe Amerikanen met sociale netwerksites omgaan.
Verder kwam naar buiten dat 17% van de tijd in een jaar besteed wordt aan sociale netwerksites. Europese grote merken als ASOS, H&M en Zara hebben de mogelijkheid om minimaal 44 vrienden of fans te bereiken voor elke fan die ze zelf hebben op Facebook. Ook het aantal betaalde advertenties op Facebook neemt enorm toe, namelijk met 130 procent. De voorgaande genoemde bekende merken maken hier ook gebruik van en zien het aantal likes van hun pagina snel stijgen. Wat ook interessant is, is dat 86% van de ComScore Top 100 e-retailers in Europa in het bezit zijn van een Facebook-pagina voor hun merken
Mike Shaw, directeur van ComScore, zegt dat de bevindingen van dit onderzoek handig kunnen zijn voor marketeers en adverteerders die erachter willen komen wat de effectiviteit is van marketingprogramma’s op Facebook. Hoewel elke campagna uniek is, kan het verschil in effectiviteit enorm groot zijn. Dit bewijst volgens hem maar weer hoe marketing via Facebook invloedrijk kan zijn en de juiste consumenten kan bereiken.