Sinds eergisteren is er een nieuwe versie verkrijgbaar van de Twitter-app in de Apple App Store en Google Play Store. Deze twee applicaties brengen verschillende updates met zich mee die ervoor moeten zorgen dat de applicatie een stuk sneller werkt. Ook zijn de push-notificaties verbeterd en zijn er ‘expanded tweets’ toegevoegd.
In het geval van de push-notificaties kunnen gebruikers aangeven welke push-notificaties ze wel of niet willen ontvangen, bijvoorbeeld alleen van volgers. Met expanded tweets is het mogelijk om een preview te zien van de content die in de tweet vermeld staat. Alleen al bij het selecteren van de tweet zijn er al voorbeelden van plaatjes en video’s te zien, maar ook soms stukken van blogs. Andere updates zijn een verbeterde zoekfunctie, een nieuw Twitter-logo en nog wat andere fouten.
Bij het kijken naar de expanded tweets valt op dat heel veel sites nog niet werken, maar we zien op de blog van Twitter wel andere voorbeelden die zouden moeten functioneren. Eentje hiervan is Kickstarter, waarbij video’s direct af te spelen zijn vanaf de tweet. Ook worden stukken van het bewuste project beschreven. Ook de Amerikaanse nieuwssites MLB en C-SPAN ondersteunen expanded tweets. Deze nieuwe manier van tweets bekijken wordt alleen ondersteund via het web, iPhone en Android.
Volgens Androidworld kreeg één van de redacteuren een advertentie in zijn stream te zien. Zelf hebben we nog geen advertenties gezien in de nieuwe update, maar het zou zeer waarschijnlijk zijn dat Twitter deze wel zal gaan invoeren. Er wordt al maanden gesproken over het ontbrekende businessmodel bij de microblogdienst en advertenties tussen alle tweets door zou een goede manier zijn om toch een soort van businessmodel te hebben.