Facebook fascineert behalve adverteerders ook sociale wetenschappers omdat het toelaat in real time de invloed van mensen op anderen te traceren. “Wie beïnvloedt wie?“, zo vroegen onderzoekers van de New York University zich af. Ze gebruikten in een test een Facebookapplicatie die toeliet commentaar te geven op wat zich in filmwereld afspeelt.
De onderzoekers zorgden ervoor dat geautomatiseerde berichten van de gebruikers in willekeurige volgorde bij hun vrienden terechtkwamen, om te kijken wie het meest invloed had in het genereren van nieuwe gebruikers en welke vrienden makkelijkst beïnvloed werden door anderen.
De resultaten:
– Oudere gebruikers hebben algemeen genomen meer invloed, vooral bij leeftijdsgenoten.
– Jongeren zijn makkelijker beïnvloedbaar.
– Mannen hebben meer invloed dan vrouwen.
– Vrouwen zijn minder makkelijk beïnvloedbaar dan mannen.
– Vrouwen hebben meer invloed op mannen dan op andere vrouwen.
– Gehuwde gebruikers zijn het minst beïnvloedbaar.
– Mensen met een definitieve relatiestatus – single of getrouwd – hebben meer invloed dan mensen die een onduidelijke of tijdelijke relatiestatus hebben.