Een groot deel van activiteiten op sociale netwerken als Facebook en MySpace zijn vooral gericht op de eigen persoon. Zo blijkt uit een onderzoek gedaan door wetenschappers van de Universiteit van Georgia.
Dit vormt volgens onderzoeksleider Brittany Gentile ook een belangrijke verklaring voor het succes van sociale netwerken. Opgemerkt wordt dat het gebruik van sociale netwerken het individu immers een goed gevoel bezorgt. “Hoewel de sector de noemer sociale netwerken heeft meegekregen, is een groot gedeelte van de activiteit gericht op de eigen persoon,” merkt Gentile op.
Uit het onderzoek blijkt dat proefpersonen na het aanpassen van hun profiel op Facebook een groter niveau van zelfvertrouwen op laten tekenen. Bij een aanpassing van de profielen op MySpace bleek daarentegen een hoger niveau van narcisme, waarbij een opvallend hoger aantal vrienden werd gemeld, geregistreerd te worden.
“Het uitbouwen van de eigen persoonlijk op deze sociale netwerken, zelfs al blijft dat in tijd heel beperkt, blijkt een belangrijke impact te hebben op het zelfbeeld en de ontwikkeling van de persoonlijkheid en de identiteit,” voeren de onderzoekers aan. Dat Facebook en MySpace tot een verschillende uitkomst leiden, heeft volgens de onderzoekers te maken met de structuur van die websites.
Bij MySpace is er volgens hen immers niet echt sprake van een daadwerkelijke interactie met anderen, maar gaat het vooral om de uitbouw van een persoonlijke webpagina. Via