18.06.2012
Social Media

Waarom Microsoft Yammer koopt

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media
waarom-microsoft-yammer-koopt.jpg
waarom-microsoft-yammer-koopt.jpg

Het lijkt een zekerheid dat Microsoft Yammer koopt voor meer dan 1 miljard dollar. De algemene reden van de koop die ik lees op diverse sites is dat Microsoft hiermee hun producten meer social kan maken. Dat is mijns inziens slechts 1 van de redenen die zij zouden kunnen hebben. Zie onder welke 6 belangrijkste redenen ik meen te zien en waarom ik denk dat Microsoft het ‘Yammer product’ niet gaat integreren met Microsoft producten. Microsoft wil vooral zorgen dat o.a. Google en Salesforce niet meer macht zouden krijgen op gebied van collaboration platformen. En Microsoft wil met Yammer toegang krijgen tot beslissers binnen de organisaties van hun klanten die buiten ICT werkzaam zijn en die zij een alternatief willen kunnen bieden voor Yammer dat hen ‘is overkomen’.

Yammer startte in 2008 als een microblogdienst voor mensen met hetzelfde emailadres achter de ‘@’ en heeft haar product uitgebreid naar een samenwerkingsplatform op basis van Enterprise Social Networking. Yammer heeft een omzet gebaseerd op 800K gebruikers waarvoor betaald wordt (dit is 20% van totaal). Zeker na de koop van OneDrum, dat van Yammer ook een soort Dropbox maakt, begon Yammer aardig in de wielen te rijden van Microsoft’s SharePoint. Yammer voert een soort guerrilla sales, doordat iedereen gratis een Yammer account voor het bedrijf te laten aanmaken. Yammer ‘draait’ voor 200K+ organisaties. Management van die organisaties overkomt Yammer, aangezien zij pas laat doorhebben dat veel van hun medewerkers erop zitten en bedrijfsinformatie uitwisselt. Management ‘Gets Yammered’. Conversaties op Yammer zijn vaak koffiepraat. Maar vanzelfsprekend worden er ook serieuze gevoelige zaken besproken. De gratis versie biedt onvoldoende veiligheid. Bovendien heb je met de gratis versie geen goede beheersvoorziening, integratiemogelijkheden, kun je de content niet beheren, toegankelijk maken of onttrekken en kun je niet intereren met de eigen Active Directory, waardoor je mensen die vertrekken apart en handmatig moet de-activeren. Verwijderen kan niet. Management beseft dit pas laat en identificeren dan een compliancy issue. Dan zie je je als management genoodzaakt om tot de betaalde versie over te gaan. Briljant als business model. Anderzijds zien concurrenten dit moment als uitgelezen mogelijkheid om iets anders ervoor in de plaats aan te bieden. Een kans voor Microsoft? Dan moet SharePoint wel socialer en gebruiksvriendelijker in de ogen van de Yammer gebruiker

Om SharePoint gebruiksvriendelijker en socialer te maken is een organisatie afhankelijk van producten van Microsoft partners, zoals Newsgator en Attini. Die producten doen wat Yammer ook doet, maar dan binnen SharePoint. Daarmee wordt SharePoint socialer en ook iets gebruiksvriendelijker. Het gevolg is een mix van old school collaboration (Word, Outlook, Project sites, etc) en social collaboration. Waarom heeft Microsoft Newsgator dan niet gekocht?

De mogelijke redenen voor de aankoop:

1. Het toevoegen van de Yammer functionaliteit aan de Microsoft platformen

Een product als Newsgator en Attini werkt binnen SharePoint en kan dieper integreren met documenten, projecten, taken en teamomgevingen dan Yammer. De waardering van Yammer is vele malen hoger dan Newsgator, daarom lijkt dit niet de reden van Microsoft te zijn om Yammer te kopen. Verder is Yammer een totaal andere technologie en heeft Microsoft alle functionaliteiten van Yammer op de plank liggen en zal de komende versie van SharePoint vermoedelijk microblogging bieden en andere functies ook meer sociaal uitgevoerd aanbieden. Yammer zal daarom mijns inziens ook niet integraal in Microsoft producten geïntegreerd gaan worden.

2. Het verkrijgen van een Software as a Service platform

Microsoft zet zwaar in op Office 365, het collaboration platform in de Cloud, met SharePoint, Lync en Exchange. Zou Microsoft met Yammer een tweede Cloud platform willen hebben? Of zelf Office 365 willen vervangen? Dat lijkt uitgesloten. Office 365 kan gebruiksvriendelijker en socialer, maar daar wordt aan gewerkt. Office 365 is veel breder en gaat op veel plakken verder dan Yammer. Dit kan wat mij betreft dus ook niet de reden zijn. 

3. Voorkomen van partijen Yammer kopen die traditioneel niet zozeer hebben ingezet op Collaboration.

Partijen als Google, IBM, Oracle en Salesforce zouden allen hun aandeel in collaboration in één keer behoorlijk vergroten om Microsoft SharePoint en Office 365 aan te vallen, als zij Yammer zouden kopen. Microsoft bezit in Europa ongeveer 75% van de markt voor Collaboration. Ik denk dat Microsoft een zeer goede defensieve zet doet door Yammer te kopen.

4. Kopen van klanten op gebied van (Social) Collaboration

Bijna alle klanten van Yammer zijn al klanten van Microsoft. Dus zo 1 dimensionaal zal deze motivatie niet werken. Maar de beslissers op gebied van het tot betaalde versie van Yammer overgaan, zijn minder de ICT mensen, die Microsoft traditioneel als gesprekspartner hebben. De toegang tot deze beslissers zou een goede reden kunnen zijn.

5. Overtuigen van partijen die zich nu Yammered voelen, over te gaan op SharePoint Online

Partijen die zoals bovengenoemd niet uit vrije wil danwel bewust op Yammer zitten, gaan vroeg of laat de keuze maken: Yammer betalen of een alternatief inzetten? Microsoft zou Yammer gekocht kunnen hebben om wanneer hun volgende versie van SharePoint Online (Office 365), die socialer zal zijn, als alternatief aan te bieden. De financiële drempel om te vertrekken van het Yammer platform is erg laag. Bedrijven kunnen direct stoppen. En als Microsoft een Yammer-SharePoint Online migratie kan aanbieden is die drempel nog lager. De content en sociale netwerken zijn dan snel overgezet. Ik denk dat dit een bijzonder effectieve manier kan zijn om veel meer klanten op het Microsoft Cloudplatform te krijgen. Een voorwaarde voor succes is dat de volgende versie socialer en gebruiksvriendelijker is. En anders zullen partners van Microsoft dat gat opvullen met Social Suites die het platform socialer maken. Disclaimer: deze reden zou mij goed uitkomen. Wishful thinking? Laat het mij weten via de comments.

6. Vooral om Dynamics/CRM van Microsoft socialer te maken

Ook binnen CRM wordt social steeds belangrijker. Zie ook het succes van Chatter binnen Salesforce. Het kan zijn dat Microsoft Yammer vooral heeft aangekocht om Microsoft CRM socialer te maken. Hier heb ik persoonlijk te weinig kennis van om hier een mening over te vormen.

screen-shot-2012-06-18-at-2-33-12-pm1.jpg
screen-shot-2012-06-18-at-2-33-12-pm1.jpg

Ik heb ook informeel bij Microsoft Nederland gepeild. Zij hebben geen officiële informatie en kunnen dus ook niet officieel reageren. Ik vermoed dat zij denken dat het inderdaad te maken heeft met verdedigen en aanvallen op gebied van de volgende versie van SharePoint online. Nogmaals, dit is niet officieel.

Wat betekent dit nu voor de markt voor social collaboration en sociaal intranet? Voorlopig nog heel weinig denk ik. Na de aankoop van Skype door Microsoft heeft Microsoft ook nog geen duidelijke stappen gezet. Yammer zal voorlopig doorgaan op de manier zoals het nu loopt verwacht ik. Maar waar Yammer tot nu toe toch wel als wel erg jong Amerikaans bedrijf werd gezien, is het nu in handen van een serieuze partij, waar bedrijven al jarenlang graag zaken mee doet. Ik denk dat Salesforce, IBM, Oracle en zeker Google jaloers zijn. Wanneer is Jive aan de beurt zijn voor aankoop door één van deze partijen? En Box.net?

En wat betekent het voor social suites voor SharePoint zoals Newsgator en Attini? Als Microsoft Yammer officieel gaat integreren met SharePoint, dan wordt het moeilijk voor die partijen. Ik verwacht dat zij dat niet zullen doen zoals boven beschreven. Deze partijen zullen ook toegevoegde waarde moeten bieden bovenop de volgende versie van SharePoint. Voor deze partijen wordt komende tijd spannend. Zal de aankoop doorgaan en wat gaat Microsoft ermee doen.

Enteprise Social Networking is in ieder geval hot. ICT leveraciers hebben in 2011 voor meer dan 17 miljard dollar aan Social Media for the enterprise startups gekocht in vergelijking tot meer dan 700 miljoen in 2009.

Image credit: Live Enteprise

Share this post