social media07.06.2012

Facebook succesverhalen: Shopping, Fashion en Open Graph


facebook-succesverhalen-shopping-fashion.jpg
facebook-succesverhalen-shopping-fashion.jpg

Volgens Facebook is shopping & fashion een van de snelst groeiende categorieën binnen de Timeline-apps geworden. De bedrijven in die tak trekken volgens Austin Haugen, Product Manager bij Facebook, een nieuwe soort gebruiker aan – shopaholics en fashionista’s.

Sociale apps zijn een wereldwijd verschijnsel, halen genoeg geld binnen en zijn zowel op het web als op mobiele apparaten te vinden. De apps trekken meer mensen naar de websites en het gebruik van Open Graph zorgt voor meer mobiele downloads van de apps,” aldus Haugen.

Een voorbeeld van een succesvolle Facebook app van Nederlandse makelij is Fashiolista: de online community voor fashion-inspiratie zag het verkeer van Facebook naar de site met 200% toenemen na één maand Open Graph gebruik. In de daaropvolgende maanden werd dit zelfs 300%. De laatste tijd komt bijna een derde van alle nieuwe gebruikers via Open Graph.

Andere succesvolle verhalen zijn:

• Fab: de Daily Design app van Fab zag haar gebruikersaantal stijgen van 1.8 millioen naar meer dan 4.5 millioen, sinds de lancering met Open Graph in januari. Daarnaast komt dagelijks zo’n 20 tot 40% van het verkeer op de site via Facebook.

• Pose: Style app Pose kende sinds de lancering met Open Graph een vertienvoudiging van het aantal dagelijkse aanmeldingen. Per maand worden er 40 millioen ‘poses’ bekeken, voor de lancering met Open Graph waren dit er ongeveer 10 millioen.

• Giantnerd: de verkoper van outdoor producten integreerde met Open Graph en zag het verkeer via Facebook toenemen met 214%. Giantnerd zag ook dat het aantal nieuwe gebruikers dat zich via Facebook aanmeldde steeg met 69%. Bovendien besteden gebruikers die gekoppeld zijn aan Facebook gemiddeld 18% meer dan de gemiddelde koper.

• Lyst: de sociale shoppingsite Lyst zag het aantal gebruikers verdubbelen en het verkeer meer dan verdubbelen na de lancering met Open Graph. Mensen die via Facebook op Lyst komen besteden gemiddeld 50% meer tijd op de website dan anderen. Er wordt meer via Facebook gekocht dan via alle andere sociale netwerken samen.

De beste methodes?

Gebruik een call to action: Laat een duidelijke call to action zien om mensen aan te moedigen de app te gebruiken en in verbinding te gaan staan met hun vrienden. Fab bood een promotietegoed dat beperkt geldig was om mensen aan te moedigen iets te kopen. Op dit moment laten ze een ‘facepile’ met vrienden zijn, om zo de pagina persoonlijker te maken. Meer voorbeelden van calls to action vind je hier.

Creeër meerdere action types: Apps zouden moeten experimenteren met actions , afhankelijk van ieder punt tijdens de koopcyclus, van het ontdekken van de winkel tot het kopen van een product. Fab geeft mensen de mogelijkheid om producten bij hun favorieten te plaatsten, “fave” noemen ze het. Gebruikers van Fashiolista kunnen producten volgen. Dit zorgt ervoor dat gebruikers dingen delen, iets wat belangrijk is voor iedere community.

Gebruik object types om categorieën te creëren: ontwikkelaars moeten objects creëren voor categorieën. Zo is het aantrekkelijker voor mensen om iets vanuit de app te plaatsten op hun tijdlijn. Zo laat Pose iemands “Most Loved Brands” en “Top Loved Style Items” zien.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

social media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

social media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

social media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

social media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

social media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

social media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

social media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt