De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Een belangrijk aantal grote bedrijven laat het nog steeds na om sociale media op te volgen en gebruik te maken van de informatie over de consumenten die deze kanalen mogelijk hebben te bieden. Zo blijkt uit een onderzoek van Satmetrix bij 1.180 executives over de hele wereld. 39% van de executives geeft toe dat zijn bedrijf geen opvolging van sociale media in zijn strategie heeft opgenomen.
“In de zakelijke markt negeert 55% van de bedrijven een opvolging van sociale media,” aldus Satmetrix. “In de consumentensector, waar men vlugger inpikt op mogelijkheden om inzicht in het publiek te verwerven, daalt dat tot 22%.” Satmetrix voegt er aan toe dat 55% van de bedrijven ook de feedback van consumenten op platformen zoals Facebook en Twitter negeert omdat er geen processen zijn voorzien om op die opmerkingen te reageren. In de zakelijke markt stijgt dat tot 69%, tegenover 42% in de consumentensector.
Satmatrix merkt verder op dat 67% ook nalaat om activiteiten op sociale media te kwantificeren. Wanneer toch sprake is van metingen van de prestaties van het bedrijf, blijft het in 55% van de gevallen beperkt tot het optellen van commentaren of volgelingen. Slechts 4% bleek het sentiment bij het publiek van sociale media, waardoor het mogelijk zou zijn om te bepalen of het merk of het product positief of negatief wordt ontvangen, te analyseren. Bovendien geeft 60% van de bedrijven toe geen geïntegreerde strategie rond sociale media te hebben geïmplementeerd. Via