Social Media15.05.2012

Nieuwe data toont lage interactie Google+


In de afgelopen maanden is er veel geschreven over de gebruikers aantallen van Google+. Waar in de voorgaande maanden er nogal wat negatieve berichten verschenen, was het in de afgelopen maand ook positief nieuws wat verscheen; 170 miljoen gebruikers voor Google+ en De groei van Google+ Brand Pages zet ook na 6 maanden gewoon door. Toch laat data die vandaag door RJmetrics is vrijgegeven weer een heel ander beeld zien. 

nieuwe-data-toont-lage-interactie-google.jpg
nieuwe-data-toont-lage-interactie-google.jpg

Om niet te vertrouwen op een derde partij heeft RJMetrics een eigen onderzoek gedaan. Hiervoor hebben ze data verzameld van 40.000 willekeurige Google+ gebruikers.

Omdat Google+ nog geen open API heeft, kan op deze manier enkel publieke data worden bekeken. Dit is dan ook al gelijk het eerste heikel punt van dit onderzoek. Google geeft zelf aan dat één van de meest gebruikte functionaliteiten van Google+ juist het non-public/limited delen is. 

Van de eerdergenoemde 40.000 gebruikers had slechts 1/3 een publieke update geplaatst. Na het plaatsen van de eerste publieke update plaatste 70% ook nog een tweede publieke update. Waar normaal gesproken de trend zich door zet naar 90% blijft Google+ hier achter. Na 5 publieke updates is de kans dat er een 6de wordt geplaatst ‘slechts’ 85%. 

pip.jpg
pip.jpg

Wordt er gekeken naar het aantal publieke updates wat iemand plaatst dan is er zichtbaar dat het aantal publieke updates afvlakt. RJMetrics vergelijkt deze grafiek met soortgelijke data van Pinterest waar een dergelijke afvlakking niet zichtbaar is. 

cohort-analysis.jpg
cohort-analysis.jpg

Bij de tijd tussen de verschillende publieke updates valt op dat er gemiddeld 15 dagen tussen de eerste en tweede publieke update zit. Het aantal dagen neemt af bij iedere volgende update maar blijft steken op 10 dagen bij de vijfde en zesde update. Gemiddeld zit er 12 dagen tussen de verschillende publieke updates. 

tspp.jpg
tspp.jpg

Samenvattend trekt RJMetrics na het analyseren van 70.000 de volgende conclusie  publieke updates:
– Gemiddeld 0,77 “+1’s” per update
– Gemiddeld 0,54 reacties per update
– Gemiddeld 0,17 reshares per update

Deze data is zoals ie is maar valt of staat bij de validiteit. RJMetrics maakt gebruik van publieke data van 70.000 gebruikers van Google+.  Aangezien een groot aantal mensen limited deelt, loopt het hier al scheef. Kijk ik naar mijn eigen post gedrag op Google+, dan zie ik dat ik voor iedere publieke update er 4 tot 5 limited deel. Deze updates zouden dus nooit in het onderzoek zijn meegenomen. 

Kijken we naar de interactie op iedere post dan valt deze, zoals eerder gelezen kon worden, tegen. Toch dient dit op een andere manier bekeken te worden. Bekijk ik mijn publieke updates, dan ontvangen deze allemaal een +1 en een reactie. Een reshare gebeurt niet zo heel snel maar die komt vaak genoeg voor.

Een reactie of een reshare vergelijk ik op Twitter met een reply of een retweet. Neem ik mezelf weer als voorbeeld, dan merk ik op dat echt niet iedere tweet een reactie krijgt, laat staan een retweet. Een snelle rekensom laat zien dat mijn Twitter interactie te vergelijken is met de eerdergenoemde conclusie. Daarnaast moet er ook rekening mee worden gehouden dat een +1 en een reactie een soort gelijke interactie zijn. In plaats van een korte reactie (Vind ik leuk!) te plaatsen, kan er eenvoudig op +1 worden gedrukt. 

Ondanks dat ik het niet eens ben met hoe de conclusie’s tot stand zijn gekomen, ben ik het wel van mening dat het wellicht tijd wordt dat Google informatie deelt over de gebruikers aantallen. Dit doen ze namelijk wel met YouTube of Gmail. In de afgelopen maanden werd er namelijk altijd gesproken over “active users on Google+ enabled services”. En juist door deze termonologie loopt het scheef. 

Zelf denk ik dat het PR-team van Google wacht totdat er een bepaalde userbase is bereikt alvorens harde cijfers te communiceren. Tot die tijd moeten we het doen met derde partijen die data scrappen en die vervolgens publiceren. Hoewel het na de Januari Google+ cijfers van ComScore erg stil is geworden rondom Google+ cijfers van dat bedrijf. 

Mocht je ondanks deze cijfers toch Google+ (gaan) gebruiken, voeg ons dan daar gerust ook even toe! 

bron: RJmetrics.com
via: FastCompany.com 

...

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen