Social Media13.05.2012

Facebook blijft transparant op gebied van gegevensgebruik


facebook-blijft-transparant-op-gebied-va.jpg
facebook-blijft-transparant-op-gebied-va.jpg

Erin Egan, Chief Privacy Officer, van Facebook schrijft in een blogpost: “Vorig jaar introduceerden we ons nieuwe beleid inzake gegevensgebruik (Data Use Policy). Ons doel was op een transparante manier inzicht te geven in de manier waarop wij data gebruiken van Facebook gebruikers. We hebben het beleid een gelaagde structuur gegeven: de belangrijkste informatie wordt als eerst gepresenteerd, met de mogelijkheid om door te klikken naar uitgebreidere informatie. We zijn van mening dat deze flexibele en transparante opbouw een goede balans is tussen eenvoud en toegankelijkheid.

Na de lancering heeft Facebook veel feedback gekregen op deze benadering. “Mensen moedigden ons aan om op deze manier verder te gaan en zo de helderheid van ons beleid te versterken. Deze feedback werd gedeeld door de Ierse Data Protection Commissioner’s Office. Dat heeft onze datapraktijken vorig jaar uitgebreid onderzocht en kwam tot de conclusie dat wij een ‘positieve benadering en betrokkenheid hebben bij het respecteren van de privacy rechten van (Facebook)-gebruikers’. Net als onze gebruikers moedigde de Data Protection Commissioner’s Office – dat toezicht houdt op onze Europese vestiging, Facebook Ierland – ons aan om ons beleid inzake gegevensgebruik te versterken en in nog meer detail uit te leggen hoe wij informatie gebruiken.

Eerder dezr week heeft verbeteringen voorgesteld naar aanleiding van de feedback. “We voegen meer voorbeelden en gedetailleerde uitleg toe om ons beleid begrijpelijker te maken. We hebben bijvoorbeeld tips toegevoegd en deze gemarkeerd met een gloeilampje, zodat ze gemakkelijk te vinden zijn. We hebben nieuwe links naar ons helpcentrum toegevoegd. Ook hebben we een compleet nieuwe sectie toegevoegd waarin we uitleggen hoe we cookies en soortgelijke technieken gebruiken en we hebben de bijbehorende uitleg over cookies in ons helpcentrum geüpdatet. Daarnaast hebben we meer informatie toegevoegd over de manier waarop we data gebruiken om Facebook te beheren, om te adverteren en om de veiligheid en beveiliging te promoten onder Facebook gebruikers. Deze voorbeelden en deze uitleg worden gebruikt om gebruikers te helpen begrijpen wat ons beleid inzake gegevensgebruik in de praktijk betekent.

Sinds de laatste update van het beleid inzake gegevensgebruik heeft Facebook nieuwe functies gelanceerd. “Ook zijn we ons beleid aan het aanpassen en voegen we informatie toe om te laten zien hoe deze nieuwe functies werken. We beschrijven bijvoorbeeld het activiteitenlogboek, een nieuwe tool waarmee een gebruiker in één oogopslag kan zien wat hij/zij allemaal heeft gepost op Facebook. In het activiteitenlogboek kan worden aangeven wie welke geposte informatie kan zien en kan een gebruiker bepalen of het wel of niet op zijn/haar tijdlijn verschijnt. We hebben in het beleid nu ook de lancering van de tijdlijn toegevoegd en bieden informatie over coverfoto’s en andere mogelijkheden van de tijdlijn. Tot slot hebben we een aantal organisatorische veranderingen doorgevoerd om zaken beter vindbaar te maken, evenals een aantal administratieve updates.

Maandag 14 mei is er om 18.00 uur een video Q&A. Daar zal Erin Egan live vragen van de gebruikers beantwoorden.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads