Facebook heeft gisteren het App Center aangekondigd, een nieuwe centrale plek voor gebruikers om sociale apps te vinden. “Het App Center geeft ook developers een extra manier om hun apps onder de aandacht te brengen, te laten groeien en creëert mogelijkheden voor meer soorten apps om succesvol te zijn,” aldus Aaron Brady in een post op het Developersblog.
In de komende weken zullen gebruikers toegang krijgen tot het App Center op het web en in de iOS en Android Facebook apps. Alle mobiele en web apps die zich aan de richtlijnen houden kunnen vermeld worden.
Voor de meer dan 900 miljoen gebruikers die gebruik maken van Facebook, zal het App Center het nieuwe centrale punt worden waar ze apps kunnen vinden als Draw Something, Pinterest, Spotify, Battle Pirates, Viddy en Bubble Witch Saga.
Alles krijgt een eigen app detail pagina, een pagina die nodig is om opgenomen te worden in het App Center en tevens de bestemming is voor gebruikers die meer te weten willen komen over jouw app.
Succes via het App Center zal afhangen van de kwaliteit van een app. “We use a variety of signals, such as user ratings and engagement, to determine if an app is listed in the App Center.“
Voor het monitoren van gebruiker feedback komt er ook een nieuwe App ratings metric beschikbaar in Insights die laten zien hoe gebruikers uw app waarderen.
Betaalde Apps
Veel ontwikkelaars zijn al succesvol geweest met in-app aankopen, maar om meer soorten apps aan te gaan bieden geven we gebruikers de optie om betaalde apps aan te gaan bieden. Dit is een eenvoudig te implementeren betalingsfunctie die mensen ene vast bedrag laat betalen om een bepaalde app te kunnen gebruiken op Facebook.