Alhoewel iedereen tegenwoordig druk met social media in de weer is en er geen marketing manager is die het niet heeft geprobeerd, zetten bedrijven het nog veel te beperkt in. Social media maakt deel uit van de marketingstrategie en het liefst willen we daar zo snel mogelijk leads uit halen. Maar met social media kunnen B2B-bedrijven veel meer bereiken, ook buiten het marketing werkveld.
Iedereen heeft van de social media goeroes gehoord dat we de dialoog aan moeten gaan. Maar wie doet dat echt? Ik denk dat 80% van het gebruik van social media door B2B-bedrijven toch verzand in veel zenden, het pushen van de marketingboodschap en ander ‘nieuws’. En dat terwijl social media in de vorm van een dialoog veel meer kan bijdragen aan bijvoorbeeld productontwikkeling en innovatie. Maar denk ook aan customer service, betrokkenheid van medewerkers en crisismanagement. We zien het al in de Verenigde Staten en binnenkort zal het in Europa niet anders zijn: social wordt geïncorporeerd in alle bedrijfsactiviteiten.
Uit het onderzoek ‘The State of Corporate Social Media 2012‘ blijkt dat social nog voornamelijk onderdeel uitmaakt van de marketingafdeling, met name bij B2B-bedrijven. Komt dit doordat B2B achterloopt ten opzichte van B2C? Of past bijvoorbeeld customer service door middel van social media niet bij zakelijke klanten?
Social media is wel degelijk voor meer activiteiten inzetbaar voor B2B. Uit het onderzoek blijkt dat social media in de zakelijke wereld vooral in opkomst is in productontwikkeling (van 16% nu, naar 39% als verwachting voor volgend jaar), marktonderzoek (van 34% naar 55%) en customer service (van 42% naar 58%). Ook het monitoren van de online reputatie is op dit moment belangrijk, maar wordt nog belangrijker. Organisaties als Clipit en Meltwater spelen slim op deze ontwikkeling in.
Het is dus hoog tijd voor veel B2B-bedrijven om de social media strategie te herzien en alle mogelijkheden die social biedt te benutten of in ieder geval uit te pluizen.