Social Media07.04.2012

Facebook vroege succesverhalen: Video en Open Graph


[Alex Himel] In minder dan drie maanden tijd zijn er meer dan 3000 tijdlijn apps gelanceerd. Deze apps vallen binnen verschillende categorieën zoals nieuws, eten, reizen en mode. Onder deze apps wordt het aantal video-apps steeds groter. Dit komt onder andere omdat er gebruik wordt gemaakt van Open Graph; nu is het voor gebruikers makkelijker om video’s te delen en te bekijken via Facebook en hun mobiele apparaten. Prille cijfers laten zien dat wanneer een video viraal gaat, dit ook gebeurt met de video-apps en de websites geïntegreerd met Open Graph.

VEVO: Het muziekplatform VEVO heeft onlangs de website en de apps voor iPhone en Android opnieuw gelanceerd. In de nieuwe site en apps is Facebook diep geïntegreerd om zo de gebruikservaring nog socialer te maken. Sinds de update met Open Graph heeft VEVO een exponentiele groei doorgemaakt. Het aantal uploads op Facebook is van februari tot maart met 600% gestegen. Binnen diezelfde tijdsperiode zijn er 130% meer verwijzingen van Facebook naar VEVO gemaakt en van het verkeer van Facebook richting VEVO komt 60% van Open Graph berichten.

facebook-vroege-succesverhalen-video-en-.jpg
facebook-vroege-succesverhalen-video-en-.jpg

Viddy: Korte tijd geleden heeft Viddy haar mobiele app met tijdlijne geïntegreerd om zo gebruikers meer mogelijkheden te bieden om video’s te delen. Sinds de integratie met tijdlijn in februari is het aantal maandelijkse gebruikers gestegen van 60.000 tot 920.000 en kende de content van Viddy 9.000.000 interactiemomenten. Bovendien is het dagelijks aantal nieuwe aanmeldingen voor Viddy sinds de integratie met Open Graph meer dan verdubbeld.

viddy-2.jpg
viddy-2.jpg

Izlesene: Sinds de lancering met Open Graph in september 2011 is het aantal maandelijkse gebruikers van de Turkse videosite gegroeid van 250.000 naar 6.500.000. Doordat het nu voor gebruikers makkelijker is om video’s toe te voegen aan hun tijdlijn, heeft Izlesene het aantal video’s dat gekeken wordt per dag zien verdrievoudigen.

Dailymotion: De sociale videosite is met Open Graph geintegreerd in januari, zodat het voor gebruikers mogelijk werd om video’s toe te voegen aan hun tijdlijn. In de afgelopen twee maanden hebben meer dan 9 miljoen mensen de app aan hun tijdlijn toegevoegd. Op een normale dag bezoeken meer dan 6 miljoen mensen Dailymotion via Facebook. Meer dan twee miljoen video’s worden per dag gepost van Dailymotion op Facebook.

Factoren voor succes:

• Ben transparant: Op websites die geïntegreerd zijn met Open Graph moet voor gebruikers goed duidelijk zijn wat er precies op de website gebeurt en wat op Facebook. Ook moet de mogelijkheid tot inloggen goed vindbaar zijn. Zo laat VEVO al tijdens het registeren zien wat de voordelen van personalisatie zijn en biedt een heldere manier om sociale media aan of uit te zetten. Vergelijkbaar met VEVO, geeft Viddy onmiddellijk aan op welke plek de gebruiker kan inloggen bij de app en deze kan toevoegen aan zijn of haar tijdlijn.

• Geef overal sociale context: de sociale context moet over de hele site duidelijk zijn. Zo laat VEVO een lijst met andere Facebookgebruikers aan de linkerkant van de pagina zien, zodat je een video snel kunt delen. Bij het gebruik van de mobiele apps is de gebruikerservaring verweven in alles wat je doet, zodat gebruikers video’s kunnen delen waar ze ook zijn.

my-friends-facebook.jpg
my-friends-facebook.jpg

• A/B test: als maker van een app moet je goed begrijpen wat de gebruikers doen. Ook moet de app constant getest worden of deze nog wel naar behoren functioneert. Izlesene heeft de ervaring geoptimaliseerd middels het uitvoeren van A/B testen voor het autorisatievenster. Door deze tests ontdekten ze dat gebruikers de voorwaarden eerder accepteerden als er meer context gegeven werd. Izlesen voegde een lijst met andere mensen die de app gebruiken toe, dit leidde er toe dat meer mensen toestemming gaven voor toegang tot hun profiel.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads