In het kader van het 140 jarig jublieum van Heineken, riep het merk een aantal maanden geleden haar community op om een limited edition Heineken bottle te ontwerpen. Designers van over de hele wereld werden uitgedaagd een nieuw design te ontwikkelen, die het met elkaar in contact brengen van mensen symboliseerde. Iets wat Heineken al 140 jaar doet, blijkt uit de video van het bedrijf.
Maar Heineken zou Heineken niet zijn als ze er geen slim element in zouden verwerken. Designers moesten via Facebook andere designs zoeken die perfect aansloten op hun eigen design. Om zo gezamenlijk een nog beter design neer te zetten.
De organisatie ontving meer dan 30.000 inzendingen. Uit het totaal aantal inzendingen werd een top 100 van beste ontwerpen samengesteld. Deze ontwerpen werden voorgedragen aan een internationale jury in New York waar de uiteindelijke winnaars werden uitgekozen. De winnende ontwerpen worden in productie genomen en zijn eind 2012 beschikbaar.
Op zich is een crowd sourced wedstrijd niet nieuw, maar de manier waarop Heineken het heeft aangepakt is wel innovatief. In plaats van designers zich volledig te laten focussen op hun eigen concepten, daagde ze hen nu uit op zoek te gaan naar een geschikte partner. Om samen een nog beter ontwerp neer te zetten en gebruik te maken van het sociale element binnen Facebook. Door de juiste mensen met elkaar in contact te brengen creëer je een sterker totaal concept. En ik moet zeggen dat dat hier goed is gelukt.
En de designers krijgen een mooie beloning. Hun ontwerpen zullen over de hele wereld op de flessen te bewonderen zijn. Dan kun je toch zeggen dat je de limited edition 140 jarig jubileum fles van Heineken hebt ontworpen! Bekijk de video voor een samenvatting van de campagne. Via
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Heineken
Automotive24.08.2024
Max Verstappen start de online game competitie Player 0.0
Gamification ingezet voor aandacht verantwoord alcoholgebruikMobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising14.07.2021
Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek
Marketing17.06.2021
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken
Wat is er aan de hand?Nieuws11.03.2020
Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten
ook voor de bedrijfsresultatenOnline07.06.2019
“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”
Marketing21.04.2017
KLM scoort een Grand SpinAward
En 33 andere winnaars!Nieuws29.03.2017