Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Tijdens de eerste Facebook Marketing Conference (FMC) eind februari werden naast de vernieuwde Facebook Pages ook nieuwe advertentiemogelijkheden aangekondigd zoals adverteren op de ‘log out’ pagina. Volgens Facebook zouden er dagelijks zo’n 37 miljoen Amerikanen uitloggen, al is deze unieke plaats is ‘slechts’ beschikbaar voor bedrijven die minstens $ 550.000 per dag (= 414.250 euro) aan zogenaamde ‘news feed ads’ spenderen. Niet voor Jan met de pet dus…
Facebook laat de kassa rinkelen
Gerekend dat 1 dag adverteren op de Facebook ‘log out’ pagina dagelijks zo’n $ 710.000 in de geldlade doet stromen, moet deze enorme advertentieruimte jaarlijks (ruw gerekend) zo’n $252.760 miljoen waard zijn (190.316 miljoen euro) wat plus minus neerkomt op 6,7% van de omzetgroei (gebaseerd op de $ 3,7 miljard winst in 2011)? Twitter, van zijn kant, vertrekt vanuit een andere (advertentie) aanpak door adverteerders te laten betalen voor ‘promoted tweets’ en ’trends’. Zo moet een ‘promoted trend’ dagelijks $ 170.000 opbrengen.
Enkel voor de ‘big boys’
Zulke immense geldsommen zijn vanzelfsprekend slechts weggelegd voor dé grote bedrijven en liggen in dezelfde grootorde als 1 dag adverteren op homepage van pakweg Yahoo of YouTube. Autofabrikant Ford, de Microsoft zoekmachine Bing en Titanic reclame passeerden al de revue sinds deze nieuwe advertentiemogelijkheid in het leven werd geroepen eind februari.
Enkele voorbeelden
Titanic 3D
Ford Mustang
Subway
Microsoft Bing
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024