Gisteren reikte TNS NIPO tijdens Digital Marketing Live, in samenwerking met Emerce, de Facebook Community van het jaar Award uit. Als winnaar kwam de Facebook pagina van NewYork.nl uit de bus. NewYork.nl is er in geslaagd om een hechte community op te bouwen met een verbindende factor. Dit bleek op basis van het Facebook onderzoek dat is uitgevoerd door TNS NIPO in de maand februari. Precies 160 Nederlandse Facebook pagina’s namen deel aan dit onderzoek en dit leverde 26.336 evaluaties op.
De pagina’s werden op 5 aspecten beoordeeld, namelijk: aanbevelingen, content, interactie, webcare en concurrentievoordeel. Dit resulteerde in een score met de naam ‘Facebook Community Index’ met een maximum van 100. Tot slot werd de Facebook Community Index score vergeleken met de Facebook metrics Likes, IPM (Interactie per duizend fans) en TAP (data afkomstig van Pagemonitor.nl).
NewYork.nl was hier de terechte winnaar volgens TNS NIPO. “NewYork.nl heeft de hoogste Facebook Community Index score behaald (89). De pagina NewYork.nl heeft een duidelijke bindende factor en dat is de stad New York. Dit is heel goed ingevuld in de content die we op de pagina tegenkomen. Het is niet verrassend dat deze pagina het allerhoogste scoort op content en door fans hoog wordt gewaardeerd. Daarbij zet het duidelijk aan tot interactie. Ook op interactie wordt deze pagina als hoogste gewaardeerd in het onderzoek”, aldus Bram van Schaik – Sector Directeur bij TNS NIPO.
Uit het aantal van 160 deelnemers bleef een top 10 over. Tot deze top 10 behoorde de pagina’s Alfa Romeo Nederland, Eva, Fc Twente, GardaFriends, Hart van Nederland, Jägermeister Nederland, Neckermann Reizen, Poppy’s Parade en Rimmel London Nederland. De reisbranche bleek in zijn totaliteit het beste te presteren, terwijl bank en financing gemiddeld de laagste score behaalde.
Het onderzoek heeft TNS NIPO een aantal interessante learnings opgeleverd. Het is belangrijk om voor een bindende factor te kiezen, webcare en interactie maken het verschil en IPM is de beste indicatie (lees ‘metric’). Hier kun je als pagina zeker het verschil mee maken en een betrokken community mee opbouwen. “Zoek een onderwerp waar je het over wil hebben en leg daar je nadruk op. Het aantal Likes is niet belangrijk”, luidt het advies van Bram. Mijn aanvulling hierop is: bekijk met regelmaat je IPM en houdt altijd oog voor je fans. Zij zijn het meest belangrijk!
Verder lezen over Award
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Gaming03.10.2024
De beste Nederlandse game van het jaar is uitgeroepen
Nieuws16.09.2024
Dronken wormen en dode vissen: de Ig Nobelprijzen zijn uitgereikt
Entertainment12.09.2024
8 momenten van de MTV VMA’s 2024 die je niet wil missen
Entertainment08.09.2024
SNL, Fallout: dit zijn de winnaars van de Emmy’s voor Creative Arts
Online04.07.2024
De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle
Online29.05.2024
Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar
Mobile19.05.2024
30 grappige dierenfoto’s die kans maken op de Comedy Pet Awards 2024
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024