Social Media15.03.2012

Hoe sponsoren van de Olympische Spelen Facebook gebruiken


hoe-sponsoren-van-de-olympische-spelen-f.jpg
hoe-sponsoren-van-de-olympische-spelen-f.jpg

Komende zomer staat in het teken van sport. Niet alleen het EK Voetbal, maar zeker ook de Olympische Spelen in Londen. Tijdens deze Olympische Spelen hebben de atleten voor het eerst toestemming van het IOC om social media (Facebook) te gebruiken om in contact te komen met hun fans in de aanloop naar en tijdens de Spelen. Nog een maand is het 18 april, en dan is het nog precies 100 dagen tot aan de opening van de Olympische Spelen. Op dit moment zijn het vooral merken die de aandacht willen leggen op komende zomer en zij gebruiken sociale media om dit te doen.

Als je kijkt naar drie merken op Facebook (Samsung, Coca-Cola en Procter & Gamble) ook alle drie officiële Olympische sponsoren, zie je behoorlijk veel activiteit. De Facebook-app van het ‘Genome Project’ van Samsung is gericht op het verbinden van mensen met de sporters die hen interesseren en met wie ze interesses delen. Coca-Cola gebruikt Facebook om tieners aan te trekken voor de ‘Move to the beat’-campagne. P&G breidt de bestaande ‘Thank you, Mum’-campagne uit met een Olympisch thema voor de Facebook lancering in Groot-Brittannie op 18 april. Hier onder vind je meer informatie over de verschillende campagnes.

 

Om alvast een voorproefje te geven van de aandacht die merken nu al aan het creëren zijn is hier een exclusieve snapshot van de nieuwste Olympische nieuwtjes op Facebook:

* Lijst van Olympische topatleten op Facebook en een demografische weergave van hun fans
* Overzicht van wat er nu al gezegd wordt op Facebook over atleten en sporten
* Polluitslagen om te laten zien waar mensen het meest enthousiast over zijn, welke wedstrijden, sporten, enz.

Samsung lanceert het Genome Project. Onderdeel van deze campagne is een Facebook app bedoeld om gebruikers in contact te brengen met Olympische sporters op zo’n manier die alleen via sociale media kan. Via dit project kunnen Amerikaanse gebruikers atleten volgen tijdens hun gang richting de Spelen, zien wat zij en hun vrienden gemeen hebben met de sporters en de app delen met vrienden.

Coca-Cola maakt consumenten uit Groot-Brittannie warm voor hun “Move to the Beat” campagne die begonnen is in de week van 12 februari. De algemene ervaring is erop gericht om tieners te betrekken bij de Olympische Spelen door de “beats” van de atleten te vertalen naar populaire muziek. Gebruikers kunnen verschillende beats – zoals een dribbelende basketbal – downloaden van sporters van over de hele wereld. Ze kunnen deze delen met vrienden, ze remixen met SoundCloud en meedoen aan een competitie en een reis naar Londen winnen om Katie B en Mark Ronson live te zien spelen.

P&G brengt het ‘bedanken van mams’ naar een wereldwijd niveau door het groots te lanceren via Facebook op 18 april. P&G is een officiële sponsor van de Olympische Spelen en ze zullen tijdlijn-apps gaan gebruiken om gebruikers hun moeder te kunnen laten bedanken. Via televisie en andere media zullen ze ook laten zien hoe Olympische sporters hun eigen moeder bedanken.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Olympische Spelen

Veel openbare WiFi netwerken in Parijs zijn onveilig

Experts van Kaspersky hebben bijna 25.000 gratis WiFi-spots in Parijs geanalyseerd voor de Olympische Zomerspelen en Paralympische Spelen. Uit hun analyse blijkt dat bijna 25 procent van deze netwerken zwakke of geen encryptie heeft, waardoor gebruikers kwetsbaar zijn voor diefstal van persoonlijke- en bankgegevens. Slechts zes procent van de netwerken maakt gebruik van het nieuwste beveiligingsprotocol WPA3.

Cybercrime29.07.2024

Veel openbare WiFi netwerken in Parijs zijn onveilig

Zo wordt gecheckt of Olympische wielrenners geen motortjes gebruiken

Eerst was er al een akkefietje met een drone, maar nu blijkt dat tech ook positief wordt ingezet, namelijk door te checken of fietsers niet stiekem een motortje gebruiken.

Technology26.07.2024

Zo wordt gecheckt of Olympische wielrenners geen motortjes gebruiken

Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones

De Olympische Spelen moeten nog goed en wel beginnen, maar er is nu al een schandaal waardoor een Canadese coach alvast niet welkom is op het sportevenement.

Events24.07.2024

Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones

Deze 6 Nederlandse atleten wil je niet missen tijdens de Olympische Spelen in Parijs

Het is aftellen naar de Olympische Spelen in Parijs. Dat betekent dat als je geen tickets hebt je de Olympische Spelen gaat volgen op televisie. Dit zijn enkele fantastische sporters om in de gaten te houden.

Nieuws18.07.2024

Deze 6 Nederlandse atleten wil je niet missen tijdens de Olympische Spelen in Parijs

HBO Max pakt uit met de Olympische Spelen in Parijs 2024

Over zo'n drie weken gaan de Olympische Spelen in Parijs van start, en het is de eerste keer dat de Olympische Spelen te zien zijn op HBO Max. Dat is de enige plek waar álles van de Olympische Spelen te zien zal zijn.

Entertainment03.07.2024

HBO Max pakt uit met de Olympische Spelen in Parijs 2024

Waarom de Olympische sporters van Japan speciale outfits dragen

Japan draagt herkenbare Olympische outfits, maar er is wel iets speciaals mee. Het zijn infrarood-outfits: dit is waarom.

Technology27.06.2024

Waarom de Olympische sporters van Japan speciale outfits dragen

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Geen Holland Heineken Huis meer in Parijs

Het was al dertig jaar een begrip tijdens Olympische Zomer- en Winterspelen. Het Holland Heineken House, gehost door het NOC*NSF en gesponsord door het gelijknamige biermerk. Nou ja, of Heineken de kwalificatie 'bier' ve...

Entertainment26.07.2023

Geen Holland Heineken Huis meer in Parijs

Biermerk draag het stokje na dertig jaar over