[Willem Dudok] Deze week startte NS met de #ikcheckin-campagne. Die werkt zo:
Samengevat: studenten kunnen met hun smartphone inchecken op Facebook of Foursquare op een NS Station, verzinnen een handige tip of maken een mooie foto, en plaatsen die – voorzien van de hashtag #ikcheckin door op Facebook of Twitter. En daarmee maken ze kans op – onder andere – een weekend Parijs met de Thalys, boekenbonnen en OV-fietsabonnementen.
De campagne – ontwikkeld door het Amsterdamse bureau Johnny Wonder – is een vervolg op een eerdere campagne van NS, waarin studenten geïnformeerd werden over de verplichting om voortaan in en uit te checken met hun OV-chipkaart (met ‘studentenreisproduct’, zoals dat heet).
Joost Juffermans, marketeer bij NS Reizigers: ‘Die campagne heeft geholpen – meer dan 90 procent van de studenten haalt hun kaart nu langs de paaltjes – zodat er ruimte ontstond voor een extra laag: de koppeling met de virtuele incheck, en de meerwaarde die dat voor de klanten van NS kan hebben.‘
Het is voor het eerst dat NS location-based services als Foursquare en Facebook Places zó nadrukkelijk inzet tijdens een campagne. Maar de inzet van die middelen wordt structureel en dient een strategisch doel: om reizigers gerichter te kunnen informeren, maar vooral ook om ze gemakkelijker met elkáár te laten communiceren. Facebook en vooral Foursquare bieden daarvoor uitgelezen mogelijkheden: via je vrienden kom je erachter waar de beste stationskoffie wordt geschonken, of waar het rond Utrecht Centraal goed lunchen is. En van NS hoor je bijvoorbeeld over speciale acties in de Spoordeelwinkel, werkzaamheden aan het spoor bij Geldermalsen of wanneer de nieuwe fietsenstalling opent op Nijmegen Centraal.