Sinds November afgelopen jaar is het mogelijk voor bedrijven om een pagina te openen op Google+. Eerst was het hebben van een profiel alleen weggelegd voor personen. Een profiel zo schreef Google is niet bedoeld voor bedrijven. Veel bedrijven hebben de sprong al gewaagd en hebben een pagina geopened. Andere bedrijven (of merken) wachten nog even. Daarom vijf redenen waarom je als bedrijf met Google+ moet beginnen.
Kringen/Circles
Binnen Google+ bestaat de mogelijkheid om te werken met kringen. Een kring bevat andere Google+ gebruikers die jij volgt. Momenteel kun je maximaal 5000 mensen in je kringen plaatsen. Je kunt iemand in meerdere kringen plaatsen wanneer dit gewenst is. De naam van de kring kun alleen jij zien.
Deze kringen kun je vervolgens gebruiken om updates te lezen of om updates te delen. Met het delen kun je dus heel gericht een bericht sturen naar een bepaalde groep Google+ gebruikers. Zo kun je een kring aanmaken van brand ambassadors en hier vervolgens specifieke updates mee delen. Door het bericht te vergrendelen kun je tevens voorkomen dat het bericht verder gedeeld kan worden.
Op dit moment moeten kringen nog handmatig worden bijgehouden. Dit vergt dus veel moeite. In de verschillende gesprekken met Google is wel al naar voren gekomen dat er wordt gewerkt aan “Self Subscribe Circles” en “Dynamic Circles”.
“Self Subscribe Cirlces” houden in dat jij kringen openbaar kunt maken zodat mensen zich hier zelf aan kunnen toevoegen. “Dynamic Circles” zijn bedoeld om automatisch op basis van publieke data kringen te maken van de personen die jou in een kring hebben geplaatst. Beide mogelijkheden zijn nog niet beschikbaar maar er zou wel aan gewerkt worden.
Nog een aantal andere mogelijkheden met kringen:
– Maak kringen per taal en deel updates in verschillende talen enkel met die kring
– Als je als bedrijf een specifieke regio een kortingsbon wilt sturen dan zet je al deze mensen in dezelfde kring en deel je kortingsbon met hen. Al je andere volgers worden nu niet “lastig gevallen”
– Maak een kring van al je medewerkers en deel bepaalde informatie enkel met die kring
En zo zijn er nog honderden mogelijkheden
Hangouts
Een veel geprezen mogelijkheid van Google+ is de Hangout. Een Hangout geeft jou de mogelijkheid om met nog 9 anderen een video conference te houden. Je hoeft elkaar niet op te bellen zoals met bijvoorbeeld Skype. Je opent een Hangout en iedereen of de mensen uit de kring waarmee je de hangout hebt gedeeld, kunnen dan deelnemen. Is de hangout vol, dan moeten ze wachten. Tijdens een Hangout kun je ook je scherm delen, samen een YouTube-filmpje bekijken, samenwerken aan een document en chatten. Het mooie is ook nog eens dat je ook aan een Hangout kunt deelnemen met een Android of iOS-apparaat.
Momenteel test Google nog een andere mogelijkheid met betrekking tot hangouts, namelijk Hangout on Air. Een Hangout on Air geeft je mogelijk om toch met een groep van maximaal 10 mensen een video conference te houden maar de mensen die niet kunnen deelnemen kunnen de Hangout live volgen via een YouTube-stream. Na de Hangout kan deze beschikbaar worden gesteld via YouTube.
Ook hier zijn er weer een legio mogelijkheden te bedenken:
– Klantenservice via een Hangout
– Vragenuurtje
– Introductie van een nieuw product
– Laat een event zien met een mobiele Hangout
– Vergader via een Hangout (en beperk het reizen)
– Geef een privé orkest (zie plaatje hierboven)
Ripples/Echo-effect
Meten is weten wordt altijd gezegd. Met het echo-effect (ripples in het Engels) kun je zien hoe jouw update zich verspreidt over Google+. Dit werkt niet alleen met een specifieke update maar ook met bijvoorbeeld een link van een veel gelezen artikel. De ripple laat zien wie het bericht deelt en hoe andere personen op Google+ die het bericht verder delen in relatie staan tot die persoon. Zo kun je dus heel gemakkelijk zien wie jouw content delen en verder delen.
Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om mensen in specifieke kringen te plaatsen en met deze kring die content te delen. Zo kun je dus doelgericht te werk gaan. Let wel, ripples werken vooralsnog enkel met publieke updates.
De onderstaande ripple van een Google+ update is hier te bekijken. Een ripple van een website ziet je hier.
Search Plus Your World
SEO is heel belangrijk. Zonder goede SEO is je bedrijf of product niet goed vindbaar. Met Search Plus Your World wilt Google zoekresultaten beinvloeden op basis van je netwerk. Wanneer iemand op zoek is naar bijvoorbeeld “Things to do in San Francisco” en iemand uit zijn of haar netwerk heeft een pagina met dergelijke informatie een +1 gegeven, dan verschijnt dit resultaat hoger op de pagina. Daarbij wordt er ook bij vermeldt wie deze pagina een +1 heeft gegeven. Een link met een +1 heeft zelfs een hogere CTR.
Uit verschillende tests is ook gebleken dat wanneer een link via Google+ wordt gedeeld, deze vrijwel meteen in de zoekresultaten van Google te vinden is. Dit in tegenstelling tot het delen van een link via bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Vooral bij “breaking” nieuws kan dit dus in het voordeel werken.
In een later artikel gaan wij nog dieper in op het nut van de +1-knop.
Nieuw netwerk
In plaats van dat je als bedrijf “the new kid on the block” bent, is het hele netwerk nog nieuw. Hierdoor kun je als bedrijf nog volop experimenteren. Daarnaast rolt Google bijna wekelijkse nieuwe functionaliteiten uit. Deze kun je dan op je gemak uit proberen.
Daarbij zijn de meeste -gebruikers altijd bereid om je te helpen met de nieuwe mogelijkheden binnen Google+. Je kunt dus met een gerust hart nog vanalles uit proberen.
Het begin….
Mocht je na het lezen van de bovenstaande redenen de stap willen wagen, dan is het wellicht goed om ook het volgende te lezen/te weten alvorens je gaat beginnen:
– Handige tips voor Google+ Pages
– Google+ for business [infographic]
– 100 miljoen actieve Google+ gebruikers
– Meer dan een half miljoen Nederlandse Google+ gebruikers
– Meer dan 300.000 Belgische Google+ gebruikers
– Hoe krijg je op Google+ een verified Page?
– 71 van de 100 grote merken actief met een Page
– Maak een Google+ Pagina aan
Om een Pagina aan te maken dien je eerst een profiel te hebben op Google+. Een profiel is enkel bedoeld als persoonlijk profiel. Wil je het profiel gebruiken als bedrijf of merk, dan dien je een Pagina aan te maken.
Vergeet zeker ook niet om +DutchCowboys in een van je kringen te plaatsen!
Header image credits: compixels
Verder lezen over Hangout
Online01.03.2018
De Slack-killer van Google, Hangouts Chat, eindelijk uit bèta
Online18.08.2015
Google Hangouts krijgt eigen website
Geen Gmail of Google+ meer nodig!Social Media10.10.2014
Chrome lanceert nieuwe Google Hangouts App voor Chrome en Windows
Technology29.06.2014
Hangouts nu ook zonder desktop Plugin
Technology13.06.2014
Preso.tv komt met real-time presentatie app voor Google Hangouts
Technology21.08.2013
Google Helpouts
Social Media16.05.2013
Hangout wordt Google’s “iMessage”
Media05.04.2013
De regie in handen bij @UploadTV via een Google+ Hangout
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023