Social Media09.03.2012

5 redenen om als bedrijf met Google+ te beginnen


Sinds November afgelopen jaar is het mogelijk voor bedrijven om een pagina te openen op Google+. Eerst was het hebben van een profiel alleen weggelegd voor personen. Een profiel zo schreef Google is niet bedoeld voor bedrijven. Veel bedrijven hebben de sprong al gewaagd en hebben een pagina geopened. Andere bedrijven (of merken) wachten nog even. Daarom vijf redenen waarom je als bedrijf met Google+ moet beginnen. 

5-redenen-om-als-bedrijf-met-google-te-b.jpg
5-redenen-om-als-bedrijf-met-google-te-b.jpg

Kringen/Circles

Binnen Google+ bestaat de mogelijkheid om te werken met kringen. Een kring bevat andere Google+ gebruikers die jij volgt. Momenteel kun je maximaal 5000 mensen in je kringen plaatsen. Je kunt iemand in meerdere kringen plaatsen wanneer dit gewenst is. De naam van de kring kun alleen jij zien. 

kringenposts.jpg
kringenposts.jpg

Deze kringen kun je vervolgens gebruiken om updates te lezen of om updates te delen. Met het delen kun je dus heel gericht een bericht sturen naar een bepaalde groep Google+ gebruikers. Zo kun je een kring aanmaken van brand ambassadors en hier vervolgens specifieke updates mee delen. Door het bericht te vergrendelen kun je tevens voorkomen dat het bericht verder gedeeld kan worden.

Op dit moment moeten kringen nog handmatig worden bijgehouden. Dit vergt dus veel moeite. In de verschillende gesprekken met Google is wel al naar voren gekomen dat er wordt gewerkt aan “Self Subscribe Circles” en “Dynamic Circles”.

kringen.jpg
kringen.jpg

“Self Subscribe Cirlces” houden in dat jij kringen openbaar kunt maken zodat mensen zich hier zelf aan kunnen toevoegen. “Dynamic Circles” zijn bedoeld om automatisch op basis van publieke data kringen te maken van de personen die jou in een kring hebben geplaatst. Beide mogelijkheden zijn nog niet beschikbaar maar er zou wel aan gewerkt worden. 

Nog een aantal andere mogelijkheden met kringen:
– Maak kringen per taal en deel updates in verschillende talen enkel met die kring
– Als je als bedrijf een specifieke regio een kortingsbon wilt sturen dan zet je al deze mensen in dezelfde kring en deel je kortingsbon met hen. Al je andere volgers worden nu niet “lastig gevallen”
– Maak een kring van al je medewerkers en deel bepaalde informatie enkel met die kring
En zo zijn er nog honderden mogelijkheden 

Hangouts

Een veel geprezen mogelijkheid van Google+ is de Hangout. Een Hangout geeft jou de mogelijkheid om met nog 9 anderen een video conference te houden. Je hoeft elkaar niet op te bellen zoals met bijvoorbeeld Skype. Je opent een Hangout en iedereen of de mensen uit de kring waarmee je de hangout hebt gedeeld, kunnen dan deelnemen. Is de hangout vol, dan moeten ze wachten. Tijdens een Hangout kun je ook je scherm delen, samen een YouTube-filmpje bekijken, samenwerken aan een document en chatten. Het mooie is ook nog eens dat je ook aan een Hangout kunt deelnemen met een Android of iOS-apparaat.

newyearshangout.jpg
newyearshangout.jpg

Momenteel test Google nog een andere mogelijkheid met betrekking tot hangouts, namelijk Hangout on Air. Een Hangout on Air geeft je mogelijk om toch met een groep van maximaal 10 mensen een video conference te houden maar de mensen die niet kunnen deelnemen kunnen de Hangout live volgen via een YouTube-stream. Na de Hangout kan deze beschikbaar worden gesteld via YouTube. 

Ook hier zijn er weer een legio mogelijkheden te bedenken:
– Klantenservice via een Hangout
– Vragenuurtje
– Introductie van een nieuw product
– Laat een event zien met een mobiele Hangout
– Vergader via een Hangout (en beperk het reizen)
– Geef een privé orkest (zie plaatje hierboven)

Ripples/Echo-effect

Meten is weten wordt altijd gezegd. Met het echo-effect (ripples in het Engels) kun je zien hoe jouw update zich verspreidt over Google+. Dit werkt niet alleen met een specifieke update maar ook met bijvoorbeeld een link van een veel gelezen artikel. De ripple laat zien wie het bericht deelt en hoe andere personen op Google+ die het bericht verder delen in relatie staan tot die persoon. Zo kun je dus heel gemakkelijk zien wie jouw content delen en verder delen.

Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om mensen in specifieke kringen te plaatsen en met deze kring die content te delen. Zo kun je dus doelgericht te werk gaan. Let wel, ripples werken vooralsnog enkel met publieke updates. 

De onderstaande ripple van een Google+ update is hier te bekijken. Een ripple van een website ziet je hier

ripple.jpg
ripple.jpg

Search Plus Your World

SEO is heel belangrijk. Zonder goede SEO is je bedrijf of product niet goed vindbaar. Met Search Plus Your World wilt Google zoekresultaten beinvloeden op basis van je netwerk. Wanneer iemand op zoek is naar bijvoorbeeld “Things to do in San Francisco” en iemand uit zijn of haar netwerk heeft een pagina met dergelijke informatie een +1 gegeven, dan verschijnt dit resultaat hoger op de pagina. Daarbij wordt er ook bij vermeldt wie deze pagina een +1 heeft gegeven. Een link met een +1 heeft zelfs een hogere CTR.

searchplusyourworld.jpg
searchplusyourworld.jpg

Uit verschillende tests is ook gebleken dat wanneer een link via Google+ wordt gedeeld, deze vrijwel meteen in de zoekresultaten van Google te vinden is. Dit in tegenstelling tot het delen van een link via bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Vooral bij “breaking” nieuws kan dit dus in het voordeel werken. 

In een later artikel gaan wij nog dieper in op het nut van de +1-knop. 

Nieuw netwerk

In plaats van dat je als bedrijf “the new kid on the block” bent, is het hele netwerk nog nieuw. Hierdoor kun je als bedrijf nog volop experimenteren. Daarnaast rolt Google bijna wekelijkse nieuwe functionaliteiten uit. Deze kun je dan op je gemak uit proberen. 

Daarbij zijn de meeste -gebruikers altijd bereid om je te helpen met de nieuwe mogelijkheden binnen Google+. Je kunt dus met een gerust hart nog vanalles uit proberen. 

Het begin….

Mocht je na het lezen van de bovenstaande redenen de stap willen wagen, dan is het wellicht goed om ook het volgende te lezen/te weten alvorens je gaat beginnen:
Handige tips voor Google+ Pages
Google+ for business [infographic]
100 miljoen actieve Google+ gebruikers
Meer dan een half miljoen Nederlandse Google+ gebruikers
Meer dan 300.000 Belgische Google+ gebruikers
Hoe krijg je op Google+ een verified Page?
– 71 van de 100 grote merken actief met een Page
Maak een Google+ Pagina aan

Om een Pagina aan te maken dien je eerst een profiel te hebben op Google+. Een profiel is enkel bedoeld als persoonlijk profiel. Wil je het profiel gebruiken als bedrijf of merk, dan dien je een Pagina aan te maken

Vergeet zeker ook niet om +DutchCowboys in een van je kringen te plaatsen!  

Header image credits: compixels

...

Verder lezen over Hangout

De Slack-killer van Google, Hangouts Chat, eindelijk uit bèta

Google heeft vandaag in ondermeer een e-mail aan gebruikers van G Suite (en deze blogpost) bekend gemaakt dat Hangouts Chat nu een vast onderdeel gaat zijn van G Suite. Daarmee is de dienst nu officieel uit de bètafase,...

Online01.03.2018

De Slack-killer van Google, Hangouts Chat, eindelijk uit bèta

Google Hangouts krijgt eigen website

Google heeft bekendgemaakt dat Google Hangouts nu draait op een eigen website, dit betekent dat je niet langer via Google+ of Gmail hoeft te starten. Inloggen doe je gewoon via de nieuwe website, te vinden op hangouts.g...

Online18.08.2015

Google Hangouts krijgt eigen website

Geen Gmail of Google+ meer nodig!
Chrome lanceert nieuwe Google Hangouts App voor Chrome en Windows

Google lanceerde gisteren een nieuwe Hangouts App voor Chrome OS en Chrome op Windows-computers.De Hangouts App heeft een gestroomlijnd design en zorgt ervoor dat je chatgesprekken beschikbaar blijven, wat je dan ook aan...

Social Media10.10.2014

Chrome lanceert nieuwe Google Hangouts App voor Chrome en Windows

Hangouts nu ook zonder desktop Plugin

Google kondigde eerder de mogelijkheid tot grotere hangouts aan voor overheden, bedrijven en scholen. Hierbij konden ook grotere groepen tot zo'n 15 mensen met elkaar communiceren. Verder heeft Google bekendgemaakt de de...

Technology29.06.2014

Hangouts nu ook zonder desktop Plugin

Preso.tv komt met real-time presentatie app voor Google Hangouts

Met Preso.tv kun je presentaties in retina-kwaliteit delen op smartphones, tablets en computers in real-time. Vandaag lanceert het bedrijf de eerste real-time digitale presentatie app voor Google Hangouts aan. Met de app...

Technology13.06.2014

Preso.tv komt met real-time presentatie app voor Google Hangouts

Google Helpouts

"Real help from real people in real time." Zo luidt de headline op de nieuwe Google Helpouts pagina. Helpouts is een nieuwe manier van Google om mensen die ergens hulp bij nodig hebben te verbinden (via een Hangout) m...

Technology21.08.2013

Google Helpouts

Hangout wordt Google’s “iMessage”

Gisteren werd de wereld overspoeld door nieuws vanaf de Google I/O meetup in San Francisco. Een minder belicht feit was de uitbreiding van Google's Hangout naar een breder "messaging" platform die doet denken aan Faceboo...

Social Media16.05.2013

Hangout wordt Google’s “iMessage”

De regie in handen bij @UploadTV via een Google+ Hangout

Vanavond om 21.25 start VPRO met een nieuw TV concept genaamd; UploadTV. Bij UploadTV krijgt de kijker de mogelijkheid om "in te breken" in de uitzending. Door middel van stemmen bepaalt de kijker wat er uitgezonden word...

Media05.04.2013

De regie in handen bij @UploadTV via een Google+ Hangout

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid