Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Sociale netwerken hadden op het einde van vorig jaar wereldwijd 1,2 miljard actieve gebruikers die minstens één keer per maand van de platformen gebruik maakten. Dat betekent een stijging met 23,1 procent op één jaar tijd. Dat blijkt uit een rapport van eMarketer. De onderzoekers voorspellen dat de sociale netwerken tegen het eind van dit jaar ongeveer 1,5 miljard gebruikers zullen tellen. Er wordt wel aangevoerd dat het groeitempo zal vertragen naarmate de markt van de sociale netwerken een grotere saturatie bereikt.
Asia-Pacific zal met 615,9 miljoen gebruikers eind dit jaar volgens eMarketer de grootste markt van sociale netwerken blijven. “Nagenoeg de helft van die populatie zal terug te vinden zijn in China, waar het aantal gebruikers bijna dubbel zo hoog zal liggen dan in de Verenigde Staten,” wordt er opgemerkt. “China en de Verenigde Staten blijven de twee grootste markten, maar wereldwijd kunnen er grote verschillen worden opgemerkt in penetratie en groei.“
Op het gebied van penetratie in de totale bevolking staan de Verenigde Staten op de eerste plaats (49,9 procent), gevolgd door Canada (49,3 procent), Zuid-Korea (46,6 procent), Australië (44,4 procent) en Rusland (41,9 procent). Wanneer naar penetratie in de internet-populatie wordt gekeken staat Brazilië echter op de eerste plaats (87,6 procent), gevolgd door Indonesië (87,5 procent). “In die groeimarkten hebben nog altijd minder mensen toegang tot het internet, maar bij de online populatie staan de sociale netwerken er vaak helemaal centraal,” aldus eMarketer.
De grootste groei zal volgens de onderzoekers dit jaar worden gerealiseerd in India (51,7 procent), Indonesië (51,6 procent) en China (19,9 procent).