Social Media29.02.2012

Facebook Timeline voor Brand Pages: Een eerste overzicht


facebook-timeline-voor-brand-pages-een-e.jpg
facebook-timeline-voor-brand-pages-een-e.jpg

Tijdens de eerste Facebook Marketing Conference die te bekijken was via livestream, kondigde Facebook aan wat velen al weken voorspelden: de uitrol van de bekende timeline voor Facebook pages. Het mooie aan Facebook Pages is dat bedrijven nu kunnen gebruik maken van een aantrekkelijke coverfoto en ze over een eigen tijdlijn beschikken waar belangrijke mijlpalen kunnen worden getoond. Beheerders kunnen kiezen om deze nieuwe lay-out meteen toe te passen of nog tot 30 maart te experimenteren, want daarna gaat iedere pagina automatisch over. 

“Timeline is een veranderingsfase”

Volgens Facebook design guru Sam Lessin is de “Timeline” een veranderingsfase voor de sociale netwerksite waarbij er werd vertrokken vanuit de gebruikers en daarna pas de overstap naar de bedrijven werd gemaakt. Verder krijg je de ‘sponsored stories’ (gesponsorde verhalen) vanaf nu niet alleen meer aan de rechterkant te zien, maar ook op andere plekken zoals in je nieuwsoverzicht.

Product director of Ads Gokul Rajaram: “We’ve seen that most businesses have a core group of loyalists, but those loyalists also have friends. We’ve made it easier for people to connect with a business through the lens of their friends… It’s a much more personalized experience. You can very quickly see what your friends think about the organization. Pulling friend activity… is going to be one of the more powerful aspects.”

Cover foto

De cover foto toont voortaan een gigantische  851 x 315 pixels banner over quasi je gehele Facebook Page. Gokul Rajaram: “its goal is to symbolize what an organization is all about. For a restaurant it could be a popular menu item, a band could display album cover art, and a business could show a picture of their customers using their product.”

Schermafbeelding 2012-02-29 om 22.04.23

Overdreven reclame in je coverfoto is in strijd met Facebook guidelines

Hoewel paginabeheerders vele nieuwe opties ter hun beschikking krijgen, laat Facebook geen overdreven ‘call to actions’ of grote promotionele Cover foto’s toe. Zo mag je cover foto wel een groot logo of beeld bevatten, maar zullen cover foto’s als “Enkel vandaag 30% korting” of “Kijk voor meer info op onze website” niet worden getolereerd want dit is in strijd met de Facebook guidelines en Facebook mag/kan je pagina vervolgens verwijderen.

Facebook design guru Sam Lessin: “The key with cover photos is storytelling and expression. We want to create a good experience for everyone, and we think these guidelines really help brands… They’re encouraging people to create engaging content that people want to come back to and create and emotional connection with.”

Nieuwe tools voor paginabeheerders

admin panel

Berichten sturen naar je fans

Tot op heden was het enkel mogelijk om berichten te sturen tussen persoonlijke profielen, maar vanaf vandaag kunnen paginabeheerders eenvoudig berichten van fans beantwoorden. Beheerders kunnen echter niet proactief berichten gaan sturen naar hun fans, Facebook wil voorkomen dat beheerders hun fans zouden spammen, al zullen ze dit ongetwijfeld zelf ook wel beseffen. 

Schermafbeelding 2012-02-29 om 21.43.52

Statusupdates pinnen

Daarnaast krijgen beheerders nu ook de mogelijkheid om berichten te pinnen zodat deze maximaal 7 dagen bovenaan de tijdslijn blijven staan en dus niet naar beneden schuiven wanneer er nieuwe statusupdates bijkomen.

Gokul Rajaram: “A pinned post is a way for the Page to indicate the ‘post of the week. For example, Livestrong is highlighting a post from two years ago.”
 

facebook-timeline-for-pages-pinned-post-.jpg
facebook-timeline-for-pages-pinned-post-.jpg

Standaard landingstab verschuift naar vreemde locatie

Tabs worden nu getoond onder je coverfoto en niet meer in de rechterzijbalk. Dit heeft tot gevolg dat er geen standaard landingstab (welcome tab) meer kan worden ingesteld, iedereen landt nu immers op je timeline.

Schermafbeelding 2012-02-29 om 21.56.05

Onverbiddelijke overstap op 30 maart 2012

De nieuwe bedrijfspagina’s kan je de komende 30 dagen in preview bekijken, daarna worden ze onverbiddelijk verplicht voor elke mogelijke bedrijfspagina. Opmerkelijk is dat gewone gebruikersprofielen slechts 7 dagen de tijd kregen op te wennnen aan de Timeline. Paginabeheerders hebben dus een maand de tijd om op de proppen te komen met aantrekkelijke cover fotos…

Neem alvast een kijkje op de Timeline for Pages preview manager en geef je Facebook Pages weer in preview mode. Hierbij stap je in een tijdelijke modus waar jij alleen als paginabeheerder de nieuwe Timeline kan ontdekken en ermee spelen, terwijl je fans nog het oude design te zien krijgen. Als je overtuigd bent en alles juist hebt gezet, hoef je slechts “Publiceer” te klikken opdat je nieuwe Timeline écht live gaat voor je al je fans en niet-fans.

Overzicht van de grootste wijzigingen

– De cover foto bedraagt 851 x 315 pixels
– Hier mag je geen acties aankondigen noch een call to action integreren om je page te liken want dat is tegen Facebook guidelines
– Tabs worden nu getoond onder je coverfoto en niet meer in de rechterzijbalk
– Gevolg: Er kan geen standaard landingstab meer worden ingesteld, iedereen landt nu op de timeline
– Tabs staan nu in een dropdown menu aan de rechterzijkant onder de coverfoto
– Storytellling krijgt een belangrijkere rol toegewezen
– Wanneer je een applicatie of tabblad onder de aandacht wil brengen zal je dit via een statusupdate in je timeline of via Facebook ad moeten aankondigen
– Statusupdates pinnen (vastzetten) zodat ze (maximaal) 7 dagen bovenaan blijven staan
– Goede webcare wordt nog belangrijker
– Privé-berichten sturen naar fans en jij naar hun
– De beschikbare ruimte voor een statusupdate is groter geworden dan bij het oude prikbord

Uitgebreide productgids

Facebook publiceerde alvast een complete productgids om iedere paginabeheerder volledig op de hoogte te brengen van de belangrijkste wijzigingen, deze kan je HIER lezen. Facebook richtte ook een ganse webpagina aan het nieuwe design die je hier kan bekijken.

Wat vind jij van de DutchCowboys timeline?

Schermafbeelding 2012-02-29 om 21.00.07

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Timeline

Nieuw Facebook algoritme zorgt voor eerste slachtoffer, Little Things stopt ermee

De begin januari door Facebook aangekondigde verandering van algoritme heeft een eerste slachtoffer geëist. De Amerikaanse uitgever Little Things zet zijn activiteiten stop. 100 mensen verliezen hun baan nadat het 75% v...

Social Media01.03.2018

Nieuw Facebook algoritme zorgt voor eerste slachtoffer, Little Things stopt ermee

Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

Facebook is de laatste tijd weer druk bezig met de tijdlijn. Begin dit jaar kwam het bedrijf naar buiten met het nieuws dat gebruikers meer dingen van vrienden te zien krijgen, en wat minder nieuws. Maar New York Times k...

Nieuws30.01.2018

Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

Facebook nieuwsfeed: sneller ladende pagina’s krijgen voorrang

Facebook blijft maandelijks updates uitrollen om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Zo ook voor de nieuwsfeed. Vorige maand werd namelijk het spammen van links nog aangepakt. Met weer een nieuwe update zijn trage...

Social Media03.08.2017

Facebook nieuwsfeed: sneller ladende pagina’s krijgen voorrang

Facebook en de nieuwsfeed: links spammen aangepakt

Facebook heeft eind juni nog even snel een update uitgerold aan de nieuwsfeed van de inmiddels meer dan 2 miljard gebruikers. Deze update zal ertoe bijdragen dat het aantal links van lage kwaliteit gereduceerd zal worde...

Social Media03.07.2017

Facebook en de nieuwsfeed: links spammen aangepakt

Twitter voegt weer een nieuwe veiligheidsupdate toe

Twitter blijft werken om het platform veiliger te maken. Zo zijn er in de afgelopen weken alweer verschillende veranderingen op dit gebied doorgevoerd. Er was een update waarmee gebruikers aanstootgevende tweets kunnen r...

Social Media02.03.2017

Twitter voegt weer een nieuwe veiligheidsupdate toe

Nu ook mogelijk woorden te muten uit je tijdlijn
Facebook gaat clickbait in het nieuwsoverzicht aanpakken

Je krijgt binnenkort een stuk minder clickbait te zien op Facebook. Het sociale netwerk is namelijk weer het algoritme aan het tweaken dat gebruikt wordt om te bepalen welke berichten en onderwerpen jij te zien krijgt....

Social Media22.04.2016

Facebook gaat clickbait in het nieuwsoverzicht aanpakken

Groei aantal gebruikers stagneert en Twitter rolt nieuwe timeline uit

Twitter heeft de resultaten over het vierde kwartaal bekendgemaakt. Het meest opmerkelijke over het afgelopen Q4 is dat het aantal gebruikers gelijk is gebleven, iets dat bedrijf merkte op de beurs. Het aantal maandelijk...

Social Media11.02.2016

Groei aantal gebruikers stagneert en Twitter rolt nieuwe timeline uit

Facebook nieuwsoverzicht moet ook bij langzamere verbinding inladen

Mensen in de opkomende markten komen in een steeds sneller tempo online. Alleen gebeurt dit in de meeste gevallen wel via 2G-verbindingen. Om het ook voor hen mogelijk te maken om Facebook te gebruiken zal het sociale ne...

Social Media07.10.2015

Facebook nieuwsoverzicht moet ook bij langzamere verbinding inladen