Social Media25.02.2012

Reclame-inkomsten Facebook nemen langzaam af


reclame-inkomsten-facebook-nemen-langzaa.jpg
reclame-inkomsten-facebook-nemen-langzaa.jpg

De reclame-inkomsten van het sociale netwerk Facebook zullen dit jaar met ruim 60% stijgen, maar de volgende jaren zal die trend vertragen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent eMarketer. Er wordt aan toegevoegd dat reclame de belangrijkste bron van inkomsten van het sociale netwerk zal blijven, ook al neemt dat aandeel eveneens elk jaar af. Ongeveer 83% van de inkomsten van het netwerk zullen dit jaar afkomstig zijn uit reclame, aangevuld met credits en andere bronnen. Vorig jaar had reclame nog een aandeel van 85%.

Het voorbije jaar realiseerde Facebook 3,15 miljard dollar reclame-inkomsten. Dat betekende een stijging met 68,2% tegenover het jaar voordien. Dit jaar wordt nog een groei met 60,5% tot 5,06 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. “Daarna zal dat groeitempo echter gevoelig vertragen,” aldus eMarketer. “Over twee jaar zal nog een groei met 13,7% worden opgetekend. De reclame-inkomsten zullen dan zijn toegenomen tot 7,64 miljard dollar. Dat is echter nog altijd meer dan het dubbele van de inkomsten van vorig jaar.

In de Verenigde Staten zal Facebook dit jaar 2,58 miljard dollar aan reclame-inkomsten verwerven. “Daarmee vertegenwoordigt de Amerikaanse markt 51% van de wereldwijde reclame-inkomsten van het sociale netwerk,” voert eMarketer nog aan. “Vorig jaar hadden de Verenigde Staten nog een aandeel van 55% in de totale reclame-inkomsten. De volgende jaren zal dat aandeel verder dalen tot 49%, naarmate de internationale markten steeds belangrijker worden voor de inkomsten van het sociale netwerk.”

Facebook vertegenwoordigde vorig jaar 5,4% van alle online reclame-inkomsten in de Verenigde Staten. Dat aandeel zal dit jaar verder worden opgedreven tot 6,5% en de volgende jaren verder stijgen tot 7,1%.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads