Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De reclame-inkomsten van het sociale netwerk Facebook zullen dit jaar met ruim 60% stijgen, maar de volgende jaren zal die trend vertragen. Dat is de conclusie van een rapport van consulent eMarketer. Er wordt aan toegevoegd dat reclame de belangrijkste bron van inkomsten van het sociale netwerk zal blijven, ook al neemt dat aandeel eveneens elk jaar af. Ongeveer 83% van de inkomsten van het netwerk zullen dit jaar afkomstig zijn uit reclame, aangevuld met credits en andere bronnen. Vorig jaar had reclame nog een aandeel van 85%.
Het voorbije jaar realiseerde Facebook 3,15 miljard dollar reclame-inkomsten. Dat betekende een stijging met 68,2% tegenover het jaar voordien. Dit jaar wordt nog een groei met 60,5% tot 5,06 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld. “Daarna zal dat groeitempo echter gevoelig vertragen,” aldus eMarketer. “Over twee jaar zal nog een groei met 13,7% worden opgetekend. De reclame-inkomsten zullen dan zijn toegenomen tot 7,64 miljard dollar. Dat is echter nog altijd meer dan het dubbele van de inkomsten van vorig jaar.“
In de Verenigde Staten zal Facebook dit jaar 2,58 miljard dollar aan reclame-inkomsten verwerven. “Daarmee vertegenwoordigt de Amerikaanse markt 51% van de wereldwijde reclame-inkomsten van het sociale netwerk,” voert eMarketer nog aan. “Vorig jaar hadden de Verenigde Staten nog een aandeel van 55% in de totale reclame-inkomsten. De volgende jaren zal dat aandeel verder dalen tot 49%, naarmate de internationale markten steeds belangrijker worden voor de inkomsten van het sociale netwerk.”
Facebook vertegenwoordigde vorig jaar 5,4% van alle online reclame-inkomsten in de Verenigde Staten. Dat aandeel zal dit jaar verder worden opgedreven tot 6,5% en de volgende jaren verder stijgen tot 7,1%.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024