Woensdag 29 februari heeft Facebook een persconferentie gepland waarin ze nieuwe toepassingen voor op het platform zullen gaan introduceren. Een van de mogelijkheden die ze bekend gaan maken zijn de verbeteringen aan ‘Premium Ads’. En als we Facebook moeten geloven zullen de verbeterde advertenties tot 80% beter onthouden worden, een groei van 40% in engagement en 16% in ‘fan rate’ betekenen.
Facebook gelooft dat bedrijven beter presteren in een ‘verbonden wereld’. Dagelijks verbindt Facebook 800 miljoen gebruikers met hun vrienden over de onderwerpen die ze interesseert. En met behulp van Premium Ads en Gesponsorde Verslagen willen ze bedrijven helpen hun doelgroep en daarbij ook hun vrienden makkelijker te bereiken.
Met de nieuwe advertenties komen de berichten van Facebook pagina’s op de homepage van gebruikers terecht. Bedrijven kunnen elk type content die ze op pagina plaatsen veranderen in een advertentie. Hiermee is de kans veel groter dat de berichten in het gezichtsveld van de doelgroep komen en zien hun vrienden hoe zij met jouw Facebook pagina zijn verbonden. Op dit moment kunnen alleen mensen die een pagina leuk vinden de berichten van de betreffende pagina zien. Maar met de nieuwe Premium Ads kunnen onder andere berichten getarget worden richting elke willekeurige gebruiker.
Met een Premium ad van 1 dag kun je het bereik van je pagina met een factor van 3 tot 5 vergroten. En met uitgebreidere (frequentere) ads kun je fans en hun vrienden 20 a 30 keer bereiken. Hierdoor is de kans dus veel groter dat jouw berichten ook echt opgemerkt zullen worden en kun je de Edgerank score van je pagina verbeteren.
In het gelekte document van Facebook kun je uitvoerig lezen hoe de nieuwe Premium Ads werken en welke vormen er zijn. Na 29 februari zullen de klassieke ‘Premium Ads’ verdwijnen. Hiermee bedoelt Facebook op de Premium Likes, Premium Events, Video Comment en Premium Poll.
Een belangrijke vraag (opmerking) vanuit de praktijk is dat de huidige premium Ads op CPM worden afgerekend. Hierdoor is het niet mogelijk om dit op CPC te doen, zoals bij de Marketplace Ads wel het geval is. Ik (lees: Yes2web) merkte in de praktische uitvoering dat dit er ook voor zorgde dat adverteerders liever meer Marketplace Ads wilde inzetten (je betaalt immers alleen voor resultaat) dan de oude Premium Ads. Wel denk ik, dat de nieuwe vorm van Premium Ads een duidelijke toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de oude vorm.
Op dit moment hebben we alleen nog het gelekte document van Facebook die ons veel informatie geeft. Op 29 februari 2012 zullen we ongetwijfeld meer te horen krijgen over de Premium ads, Timeline voor pagina’s, het mobiele advertentie platform en waarschijnlijk nog veel meer. De 6 uur durende invitation only conferentie vindt plaats in het American Museum of Natural History en zal live woren gestreamed.
Bron: Gigaom
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024