MySpace werd tussen 2007 en 2008 gezien als ’s werelds grootste sociale netwerk, het 100 miljoenste lid logde in augustus 2006 al in. Facebook kwam daar halverwege 2008 in de Alexa rankings overheen en sindsdien heeft MySpace het aantal gebruikers flink zien slinken.
Vorig jaar werd MySpace verkocht, aan Specific Media deze keer voor slechts $35 miljoen. En vorige week werd bekend dat er in 30 dagen tijd weer meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers zijn toegevoegd. Volgens The Guardian beweert MySpace dat er ongeveer 40.000 mensen per dag zich aanmelden, enkel vanwege nieuwe banden met Twitter en Facebook en natuurlijk zal ook de onlangs gelanceerde Music Player van invloed zijn. In totaal zouden er nu zo’n 25 miljoen geregisteerde gebruikers zijn, een bijna drastische ommekeer van het sociale netwerk waar Rupert Murdoch zo’n 8 maanden geleden afstand van deed.
“The numbers tell an amazing story of strong momentum and dramatic change for Myspace,” aldus Tim Vanderhook, CEO van Myspace. “And the 1 million-plus new user accounts we’ve seen in the last 30 days validates our approach.“
De nieuwe eigenaren, Specific Media en investeerders waaronder Justin Timberlake, hebben de belofte gemaakt de focus van het sociale netwerk te gaan richten op muziek.
CEO Vanderhook zegt dat Myspace nu de grootste online gratis muziekcollectie heeft, daarmee hebben ze een voorsprong op populaire streaming diensten als Spotify en Deezer. Myspace heeft een muziekcatalogus van meer dan 42 miljoen nummers. Spotify heeft in de VS een catalogus van zo’n 15 miljoen nummers beschikbaar.
Heb jij eigenlijk (nog) een MySpace account? Zo niet zijn de huidige ontwikkelingen wel een reden om er een aan te maken?