Social Media09.01.2012

Social media ranking tools onder de loep genomen


social-media-ranking-tools-onder-de-loep.jpg
social-media-ranking-tools-onder-de-loep.jpg

[Jonas Van de Steene] Een tijdje terug besteedde ik de nodige aandacht aan Klout, de ranking tool die onze invloed op diverse social media tracht te meten. Ik kwam toen tot de conclusie dat we Klout met een fameuze korrel zout moeten nemen. Intussen duiken er een aantal alternatieven op aan de internethorizon.

Klout
Klout is zowat de pionier op dit vlak en wordt nog steeds als referentie beschouwd. De populariteit begon echter te tanen toen ze hun algoritmes plots helemaal overhoop gooiden eind vorig jaar. Sindsdien wordt de score op een andere manier berekend, waarbij de impact die je uitoefent op je netwerk centraler kwam te staan. M.a.w.: mentions, RT’s, likes en andere vormen van interactie dragen nòg meer bij tot een hogere waardering van de online aanwezigheid.

Het merendeel van de scores ging vrij drastisch omlaag na die ingreep, wat vanzelfsprekend voor argwaan zorgde bij de achterban. Het bleek ook een kolfje naar de hand van menig gebruiker, die meende de calculatie min of meer te kunnen beïnvloeden. In hoeverre dat allemaal daadwerkelijk lukt, laat ik graag in het midden, maar het staat vast dat Klout niet (langer) incontournable is.

Zo brengt men wel in kaart rond welke topics je impact uitoefent (de mogelijkheid eigen thema’s toe te voegen, vormt daarbij een pluspunt), maar zijn RT’s en mentions daar een correcte, éénduidige indicator van? Het probleem van Klout is dat het vooral de context meet, maar over de content op de vlakte blijft. Zo kan ik dagelijks je reinste onzin verspreiden over eenzelfde onderwerp en daaromtrent diverse keren geretweeted worden, het zegt in de verste verte niks over de juistheid/aard (en de inherente impact) van mijn content. Als men iets leuk vindt, beschouwt Klout dat al te snel als invloedrijk, wat niet noodzakelijk zo is. Het systeem is dus allesbehalve waterdicht, mede omdat je als gebruiker ook anderen kunt aanbevelen op domeinen waar ze eigenlijk weinig kaas van gegeten hebben.

Het in kaart brengen van offline influence (cf. Kred) alsook het monitoren van andere netwerken(bit.ly is mijn inziens een correctere voorspeller van het verspreiden en oppikken van content – al is men dat thans aan het integreren), lijken evidente stappen om Klout beter te maken. Het systeem zou daarnaast rekening moeten houden met je offline bezigheden: werk, hobby’s, bijscholingen, etc. Toch niet te negeren zaken als je tracht iemands kennis en invloed na te gaan? 

Schermafbeelding 2012-01-09 om 11.02.03

Kred
Kred speelt daar gretig op in en is daarom een te duchten Klout concurrent.Ook deze website verkeert nog in bètafase, maar je kan vrij makkelijk toegang krijgen. Kred is voorlopig niet zo uitgebreid als Klout (minder netwerken), doch iets transparanter. Waar Klout via blogs wat laat doorsijpelen over de berekening, zet Kred dit vrank en vrij online. Zo zie je in een summier overzicht de laatste tweets verschijnen alsook de graden die men er aan toekent. Aldus werkt Kred een ‘Influence score’ uit, a.d.h.v. jouw volgers, hun mentions naar jou alsook RT’s. In de omgekeerde richting brengt men jouw mentions en RT’s in kaart om ‘Outreach’ (jouw generositeit en interactievermogen naar anderen toe) te meten.

Ook tof dat je offline Kred kan verdienen, bv. door een diploma/certificaten e.d.m. door te sturen (nog niet geprobeerd, maar de mogelijkheid is alvast positief).Kred heeft nog heel wat werk voor de boeg (cf. meer netwerken becijferen, verder uitwerken van topics en offline Kred, etc.), maar volgens mij is het op dit moment de enige waardige challenger van Klout. 

Schermafbeelding 2012-01-09 om 11.03.10

Peerindex
Peerindex staat duidelijk nog in zijn kinderschoenen. Je dient eerst een account aan te vragen (tot op heden lukt dat enkel door je toe te voegen aan de wachtlijst der gegadigden, waarna je ‘binnen afzienbare tijd’ een account zult kunnen aanmaken). Eens online, krijg je een niet onaardig dashboard te zien. De Peerindex wordt bepaald a.d.h.v. factoren zoals ‘Activity’ (hoe ‘actief’ ben je online?), ‘Authority’ (invloed op je netwerk, vooral betreffende de topics die Peerindex aan jouw account linkt) en ‘Audience’ (je actieve netwerk – sluit dus bots en spammers uit). Hierbij is het frappant dat ‘actief zijn’ een erg prominente factor is. Zelf content delen en in interactie gaan, wordt wellicht meer beloond dan bij Klout.

Uiteindelijk krijg je een score toebedeeld. Als die boven 40 uitstijgt, behoor je tot de 10% beste Peerindexers. +90 staat dan weer voor de betere 0,1% ter wereld.Het blijft wachten tot Peerindex meer netwerken gaat meten, meer mensen toelaat én de scoring verder uitdiept. Wie wil, kan ik steeds een invite sturen. 

Conclusie
Er zijn aardig wat websites die onze online uitstapjes nauwlettend opmeten – tot Peer Reach kreeg ik bv. nog geen toegang. Ze hebben stuk voor stuk hun waarde en ik vermoed dat de waarheid in het midden ligt. Klout is zonder twijfel de meest uitgebreide en mature site, Kred laat ook ‘offline’ activiteiten toe en Peerindex besteedt bv. meer aandacht aan de eigen activiteiten. Ze doen allen hetzelfde en kunnen je een indicatie geven van jouw ‘social media madness’, maar verder zou ik het ook niet drijven. Dergelijke rankings (wie kent de Belgische Kloutlijstnog niet?) zijn leuke tools, maar ook niet meer. Wie zich enkel daarop baseert om de mens achter de tweets/posts/etc. in te schatten, mist het totaalplaatje. Social Media should be fun, not a competition. Anders krijgen we Kloutzakken… 

Schermafbeelding 2012-01-09 om 11.06.03 

...