Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Er is een duidelijk verschil op te merken tussen het internet-gebruik in de mature markten en de groeilanden. Dat is de conclusie van een rapport van Forrester. Daarbij wordt opgemerkt dat internet-gebruikers in landen zoals Groot-Brittannië en de Verenigde Staten eerder passieve toeschouwers zijn, terwijl het online publiek in regio’s zoals China en India zich veel meer geëngageerd opstellen. Forrester merkt dan ook op dat bedrijven bij westerse consumenten niet veel interactie moet verwachten.
“Consumenten in de Verenigde Staten, Canada en West-Europa zijn het meest geconnecteerd van de wereld,” merkt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal op. “Meer dan 75 procent consumeert er sociale content. Maar meer dan twee derde van die groep komt er zelfs niet toe om maandelijks een status-update te doen of zelf een bericht te plaatsen. In landen zoals Brazilië, Mexico, India en China creëren de gebruikers zelf heel wat content. In China en India plaats meer dan 75 procent zelf berichten, video’s, verhalen en updates in allerlei sociale media.“
“De resultaten van het onderzoek tonen aan dat bedrijven bij het gebruik van sociale media een inzicht in de regionale verschillen in het online gedrag moeten hebben,” merkt Forrester op. “Een ander online gedrag vereist immers ook een andere sociale mediastrategie.” Opgemerkt wordt dat Japan een uitzondering vormt op het Aziatische enthousiasme voor het gebruik van sociale media. Dat heeft volgens de onderzoekers wellicht te maken met de Japanse culturele voorkeur voor anonimiteit. Meer informatie is te vinden in het “Global Social Media Adoption In 2011” (no free download !) report van Forrester.