Social Media02.01.2012

Blokkeren sociale media onbegonnen werk?


blokkeren-sociale-media-onbegonnen-werk.jpg
blokkeren-sociale-media-onbegonnen-werk.jpg

Organisaties die de toegang tot sociale media beperken voeren een hopeloze strijd. Zo blijkt uit een internationaal onderzoek van KPMG International gehouden onder zo’n 4.000 managers en werknemers.

Een op de drie betrokkenen heeft zijn apparatuur op het werk aangepast om aan zijn sociale netwerkbehoeften te kunnen voldoen. Er wordt aan toegevoegd dat ook de werktevredenheid en betrokkenheid van de werknemers worden beïnvloed door de toegang tot social media.

Uit het onderzoek blijkt dat bij bedrijven met een open sociaal mediabeleid 63% van de medewerkers zich tevreden voelt. Bij bedrijven met een restrictief beleid daalt dat cijfer tot 41%.

Het is naïef van managers om te denken dat het verbieden van de toegang tot sociale netwerken het gebruik ervan zal elimineren,” voeren de onderzoekers aan. “Het beperken of blokkeren van toegang zet veel werknemers aan om hun activiteit te verplaatsen naar hun persoonlijke apparatuur, die vaak minder beveiligd en volledig ongecontroleerd is.

In antwoord hierop hebben de meeste organisaties volgens het rapport ofwel een specifiek beleid ontwikkeld ofwel informele verwachtingen gesteld voor werknemers die bij social media betrokken zijn. De onderzoekers stelden vast dat meer dan de helft van de organisaties hun werknemers een specifieke opleiding bieden inzake sociale media en dat 62% een specifiek beleid voor social media heeft ontwikkeld.

Maar de gegevens tonen ook dat veel werknemers zich niet bewust zijn van het feit dat hun gebruik van sociale media op kantoor met behulp van technologie gecontroleerd kan worden,” wordt er opgemerkt. “Terwijl bijna 60% van de managers het gebruik van sociale netwerken controleert, was slechts 40% van de werknemers zelf zich daarvan bewust. Heldere, praktische en beknopte gedragsregels, ondersteund door een goede opleiding zouden hoog op de agenda moeten staan om werknemers het vertrouwen te geven om actief te zijn op sociale netwerken.Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Bedrijven

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Te veel en te hard geluid op de werkvloer kan het gehoor van je werknemers beschadigen. Als werkgever ben je verplicht om gehoorbeschadiging bij je werknemers te voorkomen. Als werkgever ben je verantwoordelijk om te onderzoeken op welke plekken te hard en te veel geluid is voor de werknemers.

DC Business30.08.2024

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Zit sta bureaus zijn steeds populairder op de werkvloer. En terecht, want ze bieden een eenvoudige manier om meer beweging in je dag te brengen. Maar wist je dat je met een paar handige tips nog meer kunt profiteren van de voordelen van een zit sta bureau? In deze blog delen we graag onze beste tips om je te helpen je zit sta bureau optimaal te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je de hele dag gefocust, energiek en gezond blijft!

Lifestyle05.08.2024

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?

De toekomst van het kantoor was lange tijd onzeker. Door de pandemie werden veel bedrijven genoodzaakt om hun faciliteiten in te richten op thuiswerken. Ook na de pandemie is deze trend gebleven. Maar wat betekent dit voor de huurders van kantoorruimtes in ons land? Zal dit een blijvend iets zijn of stappen we ooit geheel over op thuiswerken. In dit artikel verdiepen we ons in de laatste trends en onderzoeken we de toekomst van kantoorruimte.

DC Business29.07.2024

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?