Nederland doneert en investeert in 2011 al ongeveer 1,5 miljoen aan goede doelen en innovatieve projecten via Crowdfunding platformen. Hoewel dit peanuts is vergeleken met de totale goede doelen markt (bijna 4 miljard), kan het toch een goede invloed hebben. In 2008 kwamen de eerste serieuze crowdfunding platformen op voor goede doelen, die geleerd hadden van initiatieven als Sellaband. Van alle donaties en investeringen tot nu toe is volgens Ronald Kleverlaan van Webclusive 60-70% in 2011 gedaan.
Op crowdfunding platformen worden de donaties niet aan 1 organisatie gedaan, maar kan de donateur kiezen tussen verschillende projecten die zich aanbieden op het platform. Dit is een soort marktplaats waarbij de projecteigenaar iets goeds wil doen en daar geld voor nodig heeft…
Vaak kleine projecten die weinig kosten met zich meebrengen. Er is weinig overhead, geen hoofdkantoren op de grachten, geen marketing, en minder verspilling zo lijkt het, want de projecteigenaren voeren veelal de projecten zelf lokaal uit. De afstand tussen projecteigenaar en donateur wordt erg klein, door korte lijnen en veel communicatie, via social media achtige structuren. Donateurs kunnen ook in natura doneren. Bij investeringen gelden gelijksoortige dynamieken.
Webclusive heeft van alle crowdfunding platformen er een aantal geïmplementeerd. Ronald Kleverlaan vierde afgelopen vrijdag de mijlpaal van 1 miljoen dat totaal is binnengehaald door de platformen die Webclusive heeft gerealiseerd. Dit bedrag werd aan 300 projecten besteed. In 2008 werd de eerste 10 euro op hun platformen binnengehaald (de 1% club) en daarna is het hard gegaan. De meeste donaties zijn gedaan aan goede doelen en culturele projecten, maar investeringen in potentieel winstgevende activiteiten komen eraan.
Ronald: “De eerste crowdfunding initiatieven in Nederland betroffen relatief kleine projecten. Vaak lag het benodigde bedrag onder de 5.000 euro. In 2011 zijn de projecten sterk in omvang toegenomen. Enkele actuele voorbeelden hiervan zijn kunstprojecten die ruim 50.000 euro proberen op te halen en het project iMakeRotterdam dat 440.000 euro probeert op te halen voor het bouwen van een houten brug in Rotterdam om het Centraal Station beter te ontsluiten.” Ronald denkt dat de 2 miljoen via ‘zijn’ platformen al voor de zomer wordt gehaald, met de huidige groei.
De projecten zijn divers, maar hebben als overeenkomst dat de projecten aansprekend zijn, relatief kleinschalig, de projecteigenaar het veelal eigenhandig uitvoert en de communicatie tussen geldschieter en projecteigenaar kort is. Ronald: “Voorbeelden van (uiteenlopende) projecten die afgelopen tijd zijn gefinancierd zijn een skatebaan in Amsterdam Noord en een zorgboerderij in Ghana, maar ook een houten brug in Rotterdam en de restauratie van een historisch pand in Etersheim waar het boek van Dik Trom geschreven is.”
Ook al is de totale omvang nog gering, na Sellaband heeft deze manier van acquisitie zich inmiddels toch bewezen en is het zeer doeltreffend voor juist die kleinschalige en vaak juist zo zinvollen projecten waarbij mensen écht betrokken zijn en worden bij de projecten. Het is een vorm waar nog veel binnen geëxperimenteerd zal worden en het grote publiek moet nog gewonnen worden, maar dit móet toch toekomst hebben zou ik zeggen.