Color for Facebook is vandaag gelanceerd. In plaats van Twitter’s 140 karakters draait Color om 30 seconden video’s die je kan organiseren. Vanaf nu kunnen je vrienden en familie live meekijken naar je baby die zijn eerste stapjes maakt, je vrienden weer eens dronken op straat lopen of als je de zonsondergang in volle glorie ziet ondergaan. Leuke use cases, maar werkt het in in praktijk ook?
In tegenstelling tot de vorige versie van de app integreert Color zich in het Facebook ecosysteem. Van registreren tot publiceren is het diep verwoven in het populaire sociale netwerk. Zodra je een ‘Visit’, een 30 seconden clip, organiseert worden je vrienden via de Color for Facebook app op de hoogte gebracht via een notificatie. Zij kunnen vervolgens direct door de lens van jouw camera meekijken. Het vastleggen van precies dat speciale moment is op zich zelf al uitermate lastig, laat staan dat je vrienden paraat staan om op elk moment direct mee te kijken binnen die 30 seconden. Gelukkig wordt je video wel geüpload om later terug te bekijken.
De bruikbaarheid van Color is aanzienlijk verandert in tegenstelling tot zijn vorige versie. Waar de vorige versie een lastige en kale eerste ervaring gaf, zit nu een uitvoerige uitleg waarbij meerdere design patterns worden gebruikt. De app bezit ook direct content in tegenstelling tot zijn eerdere versie, namelijk die van je Facebook profiel waar je al jaren in hebt geïnvesteerd. Het overlapt in veel gevallen ook met Facebook. Je kan er foto’s en video’s in bekijken. Tekst en links worden er wel uitgehaald waardoor je vaak een rijkere en persoonlijkere ervaring ziet die er toe doet.