Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Color for Facebook is vandaag gelanceerd. In plaats van Twitter’s 140 karakters draait Color om 30 seconden video’s die je kan organiseren. Vanaf nu kunnen je vrienden en familie live meekijken naar je baby die zijn eerste stapjes maakt, je vrienden weer eens dronken op straat lopen of als je de zonsondergang in volle glorie ziet ondergaan. Leuke use cases, maar werkt het in in praktijk ook?
In tegenstelling tot de vorige versie van de app integreert Color zich in het Facebook ecosysteem. Van registreren tot publiceren is het diep verwoven in het populaire sociale netwerk. Zodra je een ‘Visit’, een 30 seconden clip, organiseert worden je vrienden via de Color for Facebook app op de hoogte gebracht via een notificatie. Zij kunnen vervolgens direct door de lens van jouw camera meekijken. Het vastleggen van precies dat speciale moment is op zich zelf al uitermate lastig, laat staan dat je vrienden paraat staan om op elk moment direct mee te kijken binnen die 30 seconden. Gelukkig wordt je video wel geüpload om later terug te bekijken.
De bruikbaarheid van Color is aanzienlijk verandert in tegenstelling tot zijn vorige versie. Waar de vorige versie een lastige en kale eerste ervaring gaf, zit nu een uitvoerige uitleg waarbij meerdere design patterns worden gebruikt. De app bezit ook direct content in tegenstelling tot zijn eerdere versie, namelijk die van je Facebook profiel waar je al jaren in hebt geïnvesteerd. Het overlapt in veel gevallen ook met Facebook. Je kan er foto’s en video’s in bekijken. Tekst en links worden er wel uitgehaald waardoor je vaak een rijkere en persoonlijkere ervaring ziet die er toe doet.
Ik zit stiekem ook met smart af te wachten op alle kritische artikelen die het veel bestreden startkapitaal van 41 miljoen weer ophalen. En terecht. Video in sociale netwerken is niks nieuws. Apps zoals SocialCam en Viddy maken hier al gebruik van. Dit zijn voornamelijk wel de early adopters en de zo extraverte Amerikanen die praktisch hun hele leven al op YouTube hebben staan. Met de diepe integratie van Facebook heeft Color misschien wel de kans om het live verslag geven van beeld, ook wel vloggen genoemd, mainstream in andere landen te krijgen. Dankzij de restrictie van 30 seconden zorgt ervoor dat de inhoud to the point en interessant blijft. De karakter limiet van Twitter in namelijk ook zijn kracht. Maar zoals op Twitter, is relevante informatie altijd contextueel. Download de app hier.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024