Social Media09.12.2011

In 3 stappen een goede Facebook pagina voor je bedrijf


in-3-stappen-een-goede-facebook-pagina-v.jpg
in-3-stappen-een-goede-facebook-pagina-v.jpg

Steeds meer grote en kleine Nederlandse organisaties vinden de weg naar Facebook en willen op deze manier in contact blijven met hun bestaande klanten en nieuwe klanten ontdekken. Maar ondanks deze groei ontbreken er nog veel organisaties. Dit bleek ook uit de eerder uitgebrachte Facebook Monitor, waar veel grote merken nog in ontbreken.

Maar ondanks de goede inspanningen maken veel organisaties nog dezelfde fouten. Met de volgende 3 eenvoudige stappen kan je bedrijf al een goede eerste stap op Facebook zetten.

Stap 1: Maak een pagina en ontwerp een goede profielfoto

Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid om zichzelf te promoten. Dit kan via een Facebook pagina voor je bedrijf. Dus geen ‘persoonlijk profiel’. Om een Facebook pagina voor je bedrijf te beginnen, moet je een aantal stappen doorlopen. Het is belangrijk om een pagina aan te maken via http://www.facebook.com/pages/create.php. Kies een goede naam die bij je bedrijf past en besteedt aandacht aan de informatie bij ‘Over (about)’. Deze tekst wordt namelijk geindexeerd door Google en zien mensen als eerste wanneer je pagina gedeeld of geliked wordt. Richt je pagina in en ontwerp een goede profielfoto die in lijn is met je huisstijl of bijvoorbeeld een lopende actie (de maximale afmeting is 180 x 540 pixels).

Stap 2: Maak een welkomstab

Het voordeel van een Facebook pagina voor je bedrijf is de mogelijkheid om een ‘welkomstab’ (lees: likegate) aan te maken. Uit onderzoek blijkt dat hiermee de kans verdubbelt dat iemand op ‘vind ik leuk’ drukt. Daarbij zorgt het direct voor herkenbaarheid en weten mensen wat ze kunnen verwachten op de pagina. Eigenlijk kun je dit zien als een soort introductie van de pagina. Teksten als “blijf op de hoogte van …” of “ontvang het laatste nieuws over …” kunnen hier vermeld worden.

Een goede welkomstab bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

1. Tekst met uitleg wat mensen kunnen verwachten

2. Nodigt uit om op ‘vind ik leuk’ te drukken

3. Bevat eventuele koppelingen naar andere webadressen of social media profielen van het bedrijf

4. Een duidelijk en herkenbaar ontwerp in de huisstijl van het bedrijf

Let op: stel deze pagina via ‘info bewerken’ en ‘toestemming beheren’ in als ‘standaard tabblad’

Stap 3: Maak een contentplan

Nadat de pagina is aangemaakt en er beeldmateriaal geplaatst is, moet de doelgroep voorzien worden van informatie. Om een echte band met de doelgroep tot stand te brengen is er meer nodig dan alleen een pagina. Het is van belang dat je nadenkt over de informatie die je met je doelgroep wil delen en er moet een duidelijke lijn zitten in de soort content die je plaatst. De berichten moeten de ‘fans’ immers aanspreken. Het is van belang dat de fans reageren op de content die geplaatst wordt.

Doordat 90% van de gebruikers niet meer terugkeert naar een Facebook pagina zodra ze op ‘vind ik leuk’ hebben gedrukt, is de juiste en relevante content essentieel. Dit is zichtbaar in het nieuwsoverzicht. Kies daarom voor de volgende vormen van content: video, foto, polls, stellingen en artikelen.

Zorg voor regelmaat in de plaatsing met behulp van een contentplan. Content is een belangrijke succesfactor, want wanneer de content bezoekers aanspreekt zullen ze eerder geneigd zijn om vaker terug te komen en is de kans groter dat ze de berichten delen en zien op hun prikbord. Facebook ziet dit als een van de belangrijkste factoren.

Mijn tip is om de tijd te nemen voor deze 3 stappen en vraag jezelf goed af welke plaats Facebook kan innemen in je totale middelenmix! 

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads