Steeds meer grote en kleine Nederlandse organisaties vinden de weg naar Facebook en willen op deze manier in contact blijven met hun bestaande klanten en nieuwe klanten ontdekken. Maar ondanks deze groei ontbreken er nog veel organisaties. Dit bleek ook uit de eerder uitgebrachte Facebook Monitor, waar veel grote merken nog in ontbreken.
Maar ondanks de goede inspanningen maken veel organisaties nog dezelfde fouten. Met de volgende 3 eenvoudige stappen kan je bedrijf al een goede eerste stap op Facebook zetten.
Stap 1: Maak een pagina en ontwerp een goede profielfoto
Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid om zichzelf te promoten. Dit kan via een Facebook pagina voor je bedrijf. Dus geen ‘persoonlijk profiel’. Om een Facebook pagina voor je bedrijf te beginnen, moet je een aantal stappen doorlopen. Het is belangrijk om een pagina aan te maken via http://www.facebook.com/pages/create.php. Kies een goede naam die bij je bedrijf past en besteedt aandacht aan de informatie bij ‘Over (about)’. Deze tekst wordt namelijk geindexeerd door Google en zien mensen als eerste wanneer je pagina gedeeld of geliked wordt. Richt je pagina in en ontwerp een goede profielfoto die in lijn is met je huisstijl of bijvoorbeeld een lopende actie (de maximale afmeting is 180 x 540 pixels).
Stap 2: Maak een welkomstab
Het voordeel van een Facebook pagina voor je bedrijf is de mogelijkheid om een ‘welkomstab’ (lees: likegate) aan te maken. Uit onderzoek blijkt dat hiermee de kans verdubbelt dat iemand op ‘vind ik leuk’ drukt. Daarbij zorgt het direct voor herkenbaarheid en weten mensen wat ze kunnen verwachten op de pagina. Eigenlijk kun je dit zien als een soort introductie van de pagina. Teksten als “blijf op de hoogte van …” of “ontvang het laatste nieuws over …” kunnen hier vermeld worden.
Een goede welkomstab bevat in ieder geval de volgende onderdelen:
1. Tekst met uitleg wat mensen kunnen verwachten
2. Nodigt uit om op ‘vind ik leuk’ te drukken
3. Bevat eventuele koppelingen naar andere webadressen of social media profielen van het bedrijf
4. Een duidelijk en herkenbaar ontwerp in de huisstijl van het bedrijf
Let op: stel deze pagina via ‘info bewerken’ en ‘toestemming beheren’ in als ‘standaard tabblad’
Stap 3: Maak een contentplan
Nadat de pagina is aangemaakt en er beeldmateriaal geplaatst is, moet de doelgroep voorzien worden van informatie. Om een echte band met de doelgroep tot stand te brengen is er meer nodig dan alleen een pagina. Het is van belang dat je nadenkt over de informatie die je met je doelgroep wil delen en er moet een duidelijke lijn zitten in de soort content die je plaatst. De berichten moeten de ‘fans’ immers aanspreken. Het is van belang dat de fans reageren op de content die geplaatst wordt.
Doordat 90% van de gebruikers niet meer terugkeert naar een Facebook pagina zodra ze op ‘vind ik leuk’ hebben gedrukt, is de juiste en relevante content essentieel. Dit is zichtbaar in het nieuwsoverzicht. Kies daarom voor de volgende vormen van content: video, foto, polls, stellingen en artikelen.
Zorg voor regelmaat in de plaatsing met behulp van een contentplan. Content is een belangrijke succesfactor, want wanneer de content bezoekers aanspreekt zullen ze eerder geneigd zijn om vaker terug te komen en is de kans groter dat ze de berichten delen en zien op hun prikbord. Facebook ziet dit als een van de belangrijkste factoren.
Mijn tip is om de tijd te nemen voor deze 3 stappen en vraag jezelf goed af welke plaats Facebook kan innemen in je totale middelenmix!