Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
“Revolution doesn’t happen when society adopts new technology. It happens when society adopts new behaviors”. Clay Shirky, 2008
Sociale media maken het nog gemakkelijker zo’n volle agenda te hebben. Mailtjes, tweets, status updates, direct messages, etc sturen en elkaar bezig houden is namelijk zo gemakkelijk en vraagt zo weinig tijd! Hoeveel collega’s houd jij bezig? En wat levert dat op? Heb je je dat wel eens afgevraagd? Volgens mij moeten wij ons daarom nu echt afvragen waarom wij dat doen en waarom we allemaal die volle agenda’s hebben. Waarom laten we dat gebeuren. Waarom sjouwen we maar van overleg naar overleg? Waarom blijven we al die berichtjes maar lezen en beantwoorden? Zijn volle agenda’s een teken dat we “nodig” zijn? Geven lege agenda’s ons te weinig structuur in onze werkweek? Of een ongemakkelijk gevoel en blijven we daarom gewoon in de vakantie ook onze zakelijke e-mail lezen? Wat in jouw werk geeft jou betekenis?
Volle agenda’s werken in een wereld die niet verandert. Als jouw klanten en je omgeving niet veranderen en je zaak loopt goed, dan is de volle agenda geen probleem. Volle agenda’s zetten je echter buiten spel als de wereld per dag verandert en als dus flexibiliteit nodig is in de business. Het is niet uit te leggen dat een ondernemer, die snel en slagvaardig op nieuwe kansen wil inspelen, zichzelf bij voorbaat uitschakelt door de eerst 3 weken volgeboekt te zijn.
Mijn kapper in Nijmegen vroeger had een hele praktische oplossing voor zijn agenda. Die oplossing noem ik sinds die tijd ‘het kappersmodel’. Aan de ene kant wilde hij natuurlijk zoveel mogelijk afspraken, want afspraken is omzet. Aan de andere kant wilde hij ook de klant zoveel mogelijk op diens wens-tijdstip knippen. Wat kapper Schraven deed was, met vier klanten per uur als norm, eerst de hele uren afspreken, daarna de halve uren. En zo kon hij de halve omzet binnenhalen en toch klanten die zich daarna nog meldden vrijwel direct knippen.
Wat je ook kiest, het kappersmodel, een andere oplossing, het is ok. Maar laat je niet sturen door je agenda als je daar last van hebt. Stop ermee. Stap uit die cirkel! Geen agendadictatuur. Maak ruimte! Als ieder van ons dat lef heeft verdwijnen die volle agenda’s, zetten we met ‘het nieuwe werken’ de stap van bureaucratie naar ‘easycratie’ en maken we onze banen nog leuker. Creëer je eigen toekomst!