Een toeristische bestemming “op de kaart zetten” is niet gemakkelijk. Zeker niet als er honderden bestemmingen zijn die eigenlijk precies hetzelfde bieden. Hoe kun je je dan nog onderscheiden? Door middel van creatieve social media campagnes bijvoorbeeld. Én door te begrijpen dat een leuke, directe en vooral échte communicatie met je doelgroep je veel meer oplevert dan alleen maar het posten van nieuwsberichtjes.
Een voorbeeld is Obermutten. Een klein, onbekend dorpje in de Graubünden regio van Zwitserland heeft in een paar weken tijd meer dan 12.500 Facebook fans van over de hele wereld weten te verzamelen. En dat niet alleen: ze claimen dat 4 van de 5 fans interacteren met de pagina. Dat is meer dan bijvoorbeeld de pagina’s van Lady Gaga, Coca Cola en Justin Bieber.
Hoe hebben ze dat gedaan? Door te beloven dat ze de foto van iedere nieuwe fan zullen uitprinten en ophangen op het bulletin board in het dorp. Door het succes van deze actie is het bulletin board al snel te klein voor alle nieuwe fans, maar het hele dorp heeft zich achter de actie geschaard en hangt nu de prints op de muren van alle huizen in het dorp. Verder gebruiken ze slim het momentum door hun nieuwe online community in te schakelen bij verdere promotie en ze te vragen om het Wikipedia artikel van Obermutten te vertalen in andere talen!
De resultaten? Ze claimen dat een investering van 10.000 Zwitserse Francs, 2,4 miljoen Zwitserse Francs in free publicity heeft opgeleverd en dat meer dan 60 miljoen mensen wereldwijd nu gehoord hebben van Obermutten. De toerisme website van de Graubünden regio heeft een 250% toename in het aantal bezoekers gezien en duizenden mensen hebben de intentie getoond om het dorp ook écht te bezoeken. Honderden mensen hebben het dorpje inmiddels al echt bezocht. Kortom, een erg leuke en voorlopig succesvolle social media campagne voor Obermutten. Hoe gaan ze dit momentum vasthouden is de grote vraag. Laten ze al die Facebook profielen op hun muren hangen de komende jaren? Als één groot social media museum stuk? Of verzinnen ze iets nieuws om weer in het nieuws te komen? De creativiteit hebben ze er in ieder geval voor in huis blijkbaar.