Steeds meer mensen consumeren hun nieuws via sociale media, zoals Twitter, Facebook, Google+ of apps die daar mooie magazines van maken (Flipboard). Volgens onderzoek van Pew uit 2010 gaat het om 75 procent van de Amerikanen. Sociale media hebben belangrijke voordelen wat betreft nieuwsverschaffing – ze helpen ons om de persoonlijke, relevante krenten uit de pap te vissen en tezamen komt je netwerk op plekken en vinden ze pareltjes waar je zelf nooit op was gekomen. Maar sociale netwerken zijn inherent eigenlijk niet geschikt voor nieuws. Nine connections introduceert hierom niet een sociaal, maar een viraal nieuwsnetwerk. Nine connections – wat je misschien nog kent als FdForward – is de nieuwe naam van het slimme nieuwsnetwerk dat ‘personal breaking news’ verschaft.
Sociale netwerken stoppen mensen in clusters van connecties – circles, groups, lists. Om een nieuwsbericht te verspreiden via sociale media, moeten mensen een artikel zien, het lezen, het delen of retweeten. Door deze stappen niet te doorlopen, wordt de verspreiding van het nieuws geblokkeerd of vertraagd. Je Facebookvrienden hebben ook een leven buiten Facebook dus zijn er niet altijd om nieuws te delen, je zorgvuldig samengestelde professionele Twitterlist bestaat misschien wel uit mensen uit een andere tijdzone.
Ook filteren sociale netwerkers nieuws vaak met de verkeerde intentie. De gemiddelde sociale netwerker is geen journalist die zijn netwerk snel en accuraat van het relevantste nieuws wil voorzien. Delen, liken, retweeten en +1-en heeft vaak andere motieven: zelfexpressie, sociaal gedrag en exhibitionisme (kijk eens wat voor iets grappigs ik heb gevonden, of: ik like jouw bericht omdat ik jou leuk vind). Dit wordt ook onderschreven door de weak-tie hypothese: meer nieuwe informatie komt via minder sterke sociale connecties, omdat vrienden in dezelfde kringen bewegen. Mensen die je minder goed kent, kennen meestal weer meer mensen die jij niet kent, en die ontvangen meer nieuwe/ andere informatie.
Harvard-professor Nicholas Christakis stelt in zijn onderzoeken naar sociale patronen dat er drie stappen van invloed zijn – in de verspreiding van een virus, in de verspreiding van nieuws en nog veel meer. Hij noemt hierbij ook de vriendschaps-paradox: je vrienden kennen meer vrienden dan jij kent. Dat komt omdat als iemand jouw connectie is, er statistisch gezien meer kans is dat hij meerdere connecties heeft, omdat hij is aangewezen. Door met een via-via-systeem te werken, kom je zo dichterbij de ware influencers van het netwerk.
Als je in je vriendennetwerken blijft vissen naar nieuws, kom je in een filter bubble terecht – waar Eli Pariser in zijn boek The Filter Bubble over schrijft.
Doordat nine connections niet alleen kijkt naar wat je vrienden delen, maar drie lagen diep in het (Twitter)netwerk naar nieuws graaft, overwinnen we het probleem van de filter bubble, en dus de sociale vertraging. Bovendien is het netwerk hierdoor autosocial – je hoeft zelf niet actief te delen maar voorziet toch je netwerk van nieuws, door jouw plaats in het netwerk.
Het nieuws behoudt persoonlijke relevantie omdat nine connections leert van jouw klikgedrag. Bepaalde netwerkpaden worden breder als er op meer nieuws dat jou via dat pad heeft bereikt geklikt wordt. Zo kom je dus sneller bij de kern van influencers in jouw interessegebied. De volgende keer als iemand in de kern van dat netwerk iemand deelt, komt het nog sneller bij jou: personal breaking news. Via de andere paden komt minder nieuws in jouw news reader app stromen: die paden leiden dus blijkbaar niet tot jouw influencers. Er zijn hierom maar 9 connecties of minder nodig om toch met al het nieuws verbonden te zijn: scheelt ook weer een heel nieuw netwerk opbouwen.
In tegenstelling tot apps die bijvoorbeeld nieuws per onderwerp (bijvoorbeeld Zite) aanbieden, is nine connections dynamischer: je interesses kunnen iedere dag wijzigen. Gisteren was je nog geïnteresseerd in Libië en hebt daarom een Twitterlist van correspondenten aldaar gemaakt – maar vandaag gebeurt het in Syrië. Door op personen te rekenen in plaats van op onderwerpen, komt dit nieuws direct bij jou terecht. In tegenstelling tot de meeste sociale netwerken en recommendatie-apps, voegt nine connections echt intelligentie toe aan jouw social graph.
Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys startupserie ‘Van alpha naar beta’ en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor Nine connections voorheen FdForward.