Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Als verantwoordelijke voor de Facebookpagina van askaloprobeer ik van alles uit om interactie en betrokkenheid te creëren met Facebookgebruikers. In mijn zoektocht naar de beste manier om Facebook in te zetten voor mijn website, stuitte ik op de vraag op welk moment van de dag ik het beste een bericht kan plaatsen. Op internet was hier genoeg over te vinden, maar helaas zijn niet alle bronnen eenduidig.
Zo verscheen er vorig jaar op Mashable al een artikel over een onderzoek waarbij meer dan anderhalf miljoen Facebookberichten en bijna 8 miljoen comments werden geanalyseerd. Volgens dit onderzoek zijn de meeste mensen actief op Facebook op werkdagen om 11.00, 15.00 en 20.00 uur. Een bericht ’s ochtends is echter bijna 40% effectiever met betrekking tot betrokkenheid, dan berichten die ’s middags worden gepubliceerd. Als we dit artikel moeten geloven, is het dus het beste om berichten te plaatsen om 11.00 uur ’s ochtends. Overigens komt zondag uit dit onderzoek naar voren als slechtste dag om een bericht te plaatsen.
Volgens Jay Ehret van the Marketing Blog, die overigens een niet heel betrouwbaar onderzoek in zijn artikel beschrijft, is 20.00 uur ‘s avonds gemiddeld genomen de beste tijd om een bericht te plaatsen en worden berichten die je om 11.00 uur op een zaterdagochtend plaatst het meest bekeken. Uit het onderzoek van marketingblog KISSmetric komt naar voren dat men juist het beste op het midden van de dag, om 12.00 uur, een bericht moet posten. Overigens is KISSmetric het wel met Jay Ehret eens dat berichten het beste worden gedeeld op een zaterdag.
Volgens een onderzoek van Buddy Media hebben bedrijven die berichten plaatsen buiten kantooruren 20% meer engagement op Facebook. Bovendien beweren zij dat de betrokkenheid bij berichten op donderdagen en vrijdagen 18% hoger is dan de rest van de week.
Tot slot vergelijkt social media marketing blog Argyle de betrokkenheid bij B2B Facebookpagina’s en B2C pagina’s. Volgens dit onderzoek zijn consumenten actiever op Facebook gedurende het weekend en kan men voor engagement het beste op zondag en gedurende de nacht posten. Bedrijven zijn, logisch ook, actiever op werkdagen en tijdens kantooruren.
Dat Argyle onderscheid maakt tussen verschillende doelgroepen lijkt heel logisch. Tegelijkertijd is dat wat er mist aan de andere onderzoeken die hier genoemd zijn. Een algemene analyse van wanneer gebruikers het meest actief zijn op Facebook lijkt misschien handig en bruikbaar, maar aan de andere kant is het ook weer veel te algemeen. Net als bij alle andere marketingactiviteiten moeten ook je activiteiten op Facebook worden aangepast aan je doelgroep. Alle genoemde onderzoeken geven dus wel een indicatie van de beste tijd om op Facebook te posten, maar het beste moment voor een bericht op je eigen Facebookpagina – richting je eigen doelgroep -, zul je toch zelf moeten ontdekken.
En dus heb ik voor mezelf de komende weken een plan opgesteld om op verschillende momenten op de dag berichten te plaatsen op de Facebookpagina van vraag- en antwoordenwebsite askalo. De uitkomst van mijn eigen onderzoek zal echter ook niet waterdicht zijn, er zijn immers genoeg andere factoren die het succes van een Facebookbericht bepalen. Zo kan het succes van een bericht ook afhankelijk zijn van de lengte, het onderwerp, de afbeelding die erbij geplaatst is en bijvoorbeeld of er andere pagina’s of personen in het bericht genoemd zijn. Het gaat dus eigenlijk om een samenspel van verschillende factoren. De perfecte formule voor mijn doelgroep heb ik in ieder geval nog niet gevonden. Ik vraag me af of er voor het plaatsen van berichten op Facebook überhaupt wel een bepaalde succesformule bestaat. Misschien dat iemand zijn of haar goede ervaringen met ons op DutchCowboys wil delen?
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024