Social Media14.11.2011

Timing op Facebook: het beste moment om een bericht te plaatsen


timing-op-facebook-het-beste-moment-om-e.jpg
timing-op-facebook-het-beste-moment-om-e.jpg

Als verantwoordelijke voor de Facebookpagina van askaloprobeer ik van alles uit om interactie en betrokkenheid te creëren met Facebookgebruikers. In mijn zoektocht naar de beste manier om Facebook in te zetten voor mijn website, stuitte ik op de vraag op welk moment van de dag ik het beste een bericht kan plaatsen. Op internet was hier genoeg over te vinden, maar helaas zijn niet alle bronnen eenduidig.

Zo verscheen er vorig jaar op Mashable al een artikel over een onderzoek waarbij meer dan anderhalf miljoen Facebookberichten en bijna 8 miljoen comments werden geanalyseerd. Volgens dit onderzoek zijn de meeste mensen actief op Facebook op werkdagen om 11.00, 15.00 en 20.00 uur. Een bericht ’s ochtends is echter bijna 40% effectiever met betrekking tot betrokkenheid, dan berichten die ’s middags worden gepubliceerd. Als we dit artikel moeten geloven, is het dus het beste om berichten te plaatsen om 11.00 uur ’s ochtends. Overigens komt zondag uit dit onderzoek naar voren als slechtste dag om een bericht te plaatsen.

Volgens Jay Ehret van the Marketing Blog, die overigens een niet heel betrouwbaar onderzoek in zijn artikel beschrijft, is 20.00 uur ‘s avonds gemiddeld genomen de beste tijd om een bericht te plaatsen en worden berichten die je om 11.00 uur op een zaterdagochtend plaatst het meest bekeken. Uit het onderzoek van marketingblog KISSmetric komt naar voren dat men juist het beste op het midden van de dag, om 12.00 uur, een bericht moet posten. Overigens is KISSmetric het wel met Jay Ehret eens dat berichten het beste worden gedeeld op een zaterdag.

Volgens een onderzoek van Buddy Media hebben bedrijven die berichten plaatsen buiten kantooruren 20% meer engagement op Facebook. Bovendien beweren zij dat de betrokkenheid bij berichten op donderdagen en vrijdagen 18% hoger is dan de rest van de week.

Tot slot vergelijkt social media marketing blog Argyle de betrokkenheid bij B2B Facebookpagina’s en B2C pagina’s. Volgens dit onderzoek zijn consumenten actiever op Facebook gedurende het weekend en kan men voor engagement het beste op zondag en gedurende de nacht posten. Bedrijven zijn, logisch ook, actiever op werkdagen en tijdens kantooruren.

Dat Argyle onderscheid maakt tussen verschillende doelgroepen lijkt heel logisch. Tegelijkertijd is dat wat er mist aan de andere onderzoeken die hier genoemd zijn. Een algemene analyse van wanneer gebruikers het meest actief zijn op Facebook lijkt misschien handig en bruikbaar, maar aan de andere kant is het ook weer veel te algemeen. Net als bij alle andere marketingactiviteiten moeten ook je activiteiten op Facebook worden aangepast aan je doelgroep. Alle genoemde onderzoeken geven dus wel een indicatie van de beste tijd om op Facebook te posten, maar het beste moment voor een bericht op je eigen Facebookpagina – richting je eigen doelgroep -, zul je toch zelf moeten ontdekken.

En dus heb ik voor mezelf de komende weken een plan opgesteld om op verschillende momenten op de dag berichten te plaatsen op de Facebookpagina van vraag- en antwoordenwebsite askalo. De uitkomst van mijn eigen onderzoek zal echter ook niet waterdicht zijn, er zijn immers genoeg andere factoren die het succes van een Facebookbericht bepalen. Zo kan het succes van een bericht ook afhankelijk zijn van de lengte, het onderwerp, de afbeelding die erbij geplaatst is en bijvoorbeeld of er andere pagina’s of personen in het bericht genoemd zijn. Het gaat dus eigenlijk om een samenspel van verschillende factoren. De perfecte formule voor mijn doelgroep heb ik in ieder geval nog niet gevonden. Ik vraag me af of er voor het plaatsen van berichten op Facebook überhaupt wel een bepaalde succesformule bestaat. Misschien dat iemand zijn of haar goede ervaringen met ons op DutchCowboys wil delen?

facebook_timing

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads