Social Media13.11.2011

Waarom bedrijven beter twee keer nadenken over hun Google+ Page (bedrijfspagina)


waarom-bedrijven-beter-twee-keer-nadenke.jpg
waarom-bedrijven-beter-twee-keer-nadenke.jpg

Sinds deze week kunnen bedrijven ook op Google+ een eigen fan-/bedrijfspagina “Google+ Pages” creëren. Als je als bedrijf al over een Facebook fan-/bedrijfspagina beschikt, zal je allicht relatief weinig verschil merken met de Google+ structuur.

Layout, afbeeldingen en opties voor beheerders lijken immers sterk geïnspireerd op de gekende Facebook Pages. Bovendien is de opzet van zo’n Google+ bedrijfspagina veel eenvoudiger dan bij Facebook. Al rijst meteen één belangrijke vraag: Moet je als bedrijf wél aanwezig zijn op Google+?

Interessante mogelijkheden?

Wanneer nieuwe online diensten ‘live’ gaan, maken mensen al snel een profiel aan zonder ze te weten het ooit effectief te gebruiken. Is Google+ momenteel in dit stadium? Het lijkt er alvast op dat bedrijven zich reppen om zo’n bedrijfspagina op te zetten, kijk maar naar Fiat Nederland die er als één van de eersten bij was. Google creëerde alvast enkele interessante mogelijkheden voor bedrijfspagina’s waarbij twee opties leuke uitwegen bieden. Enderzijds de ‘Hangouts’ die een leuke plaats kunnen zijn om als bedrijf in directe interactie te gaan met zijn huidige/potentiële klanten waarbij de feedback van Google+ gebruikers (klanten) een belangrijke input vormt.

Anderzijds laat Google je als bedrijf toe je op bepaalde klanten te richten door je ‘update’ met bepaalde cirkels te delen: Following, Customers, VIP en team members. Maar wat als je ‘per ongeluk’ belangrijke interne bedrijfsinformatie zou delen met de verkeerde cirkel zoals Steve Yegge (klik op de afbeelding voor een grotere weergave)?

Schermafbeelding 2011-11-13 om 20.45.49

Strategische misser? 

Tech evangelist Robert Scoble (181.835 volgers) liet zich enkele dagen geleden in een blogbericht alvast negatief uit over Google’s idee of Facebook te kopiëren. Zo kan momenteel slechts één persoon de Google+ bedrijfspagina beheren en nieuwe updates (tekst, link, foto’s, video’s) toevoegen. Een social media team of customer service team kan er dus (voorlopig?) niets mee.. Gelukkig laat Facebook wel toe dat meerdere personen/werknemers een fanpagina aanpassen. Verder kan je je vragen stellen bij het nut van de “+1” knop aan de linkerzijde en de “toevoegen aan kringen” knop aan de rechterzijde. Dienen beide buttons geen zelfde doel?!
 

Toegevoegde waarde?
  

Het zal sommige Google+ gebruikers niet ontgaan zijn dat er heel way fotografen Google+ gebruiken, doch stellen sommigen zich vragen naar de toegevoegde waarde zoals Jay Patel:

“I already have +90.000 followers. I doubt it would be easy to move even 10% of them to a brand new page. So what do I do in the mean time…post same content on both the personal profile and the page? In that case will I ever increase my followers on my page or just accelerate losing followers?


Wedstrijden of promotiecampagnes strikt verboden

Verder ontdekte tech blog Techcrunch dat Google geen wedstrijden of promotiecampagnes toelaat op een Google+ bedrijfspagina, iets wat nochtans vlekkeloos kan op de sociale netwerksite Facebook:

“You may not run contests, sweepstakes, offers, coupons or other such promotions (“Promotion”) directly on your Google+ Page. You may display a link on your Google+ Page to a separate site where your Promotion is hosted so long as you (and not Google) are solely responsible for your Promotion and for compliance with all applicable federal, state and local laws, rules and regulations in the jurisdiction(s) where your Promotion is offered or promoted. Your Promotion must not be run or conducted in a way which conflicts with the +1 Button Policies, Google+ Privacy Policy or Google+ Pages Additional Terms of Service. Google has the right to remove your Promotion content from Google+ Page for any reason. 


CEO Facebook: “Google is trying to build its own little Facebook”

Misschien had Mark Zuckerberg wel een ijzersterk argument tijdens zijn interview (54 minuten) op 8 november in de Charlie Rose show:

“Google in some ways is more competitive and is certainly trying to build their own little version of Facebook. Google+ Pages looks like a half baked product and the Google+ team seriously needs to resolve its teething issues and bring more innovation to the table.”


Ben je het volledig oneens? Geef gerust je mening in de reacties!

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten