Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Sinds deze week kunnen bedrijven ook op Google+ een eigen fan-/bedrijfspagina “Google+ Pages” creëren. Als je als bedrijf al over een Facebook fan-/bedrijfspagina beschikt, zal je allicht relatief weinig verschil merken met de Google+ structuur.
Layout, afbeeldingen en opties voor beheerders lijken immers sterk geïnspireerd op de gekende Facebook Pages. Bovendien is de opzet van zo’n Google+ bedrijfspagina veel eenvoudiger dan bij Facebook. Al rijst meteen één belangrijke vraag: Moet je als bedrijf wél aanwezig zijn op Google+?
Interessante mogelijkheden?
Wanneer nieuwe online diensten ‘live’ gaan, maken mensen al snel een profiel aan zonder ze te weten het ooit effectief te gebruiken. Is Google+ momenteel in dit stadium? Het lijkt er alvast op dat bedrijven zich reppen om zo’n bedrijfspagina op te zetten, kijk maar naar Fiat Nederland die er als één van de eersten bij was. Google creëerde alvast enkele interessante mogelijkheden voor bedrijfspagina’s waarbij twee opties leuke uitwegen bieden. Enderzijds de ‘Hangouts’ die een leuke plaats kunnen zijn om als bedrijf in directe interactie te gaan met zijn huidige/potentiële klanten waarbij de feedback van Google+ gebruikers (klanten) een belangrijke input vormt.
Anderzijds laat Google je als bedrijf toe je op bepaalde klanten te richten door je ‘update’ met bepaalde cirkels te delen: Following, Customers, VIP en team members. Maar wat als je ‘per ongeluk’ belangrijke interne bedrijfsinformatie zou delen met de verkeerde cirkel zoals Steve Yegge (klik op de afbeelding voor een grotere weergave)?
Strategische misser?
Tech evangelist Robert Scoble (181.835 volgers) liet zich enkele dagen geleden in een blogbericht alvast negatief uit over Google’s idee of Facebook te kopiëren. Zo kan momenteel slechts één persoon de Google+ bedrijfspagina beheren en nieuwe updates (tekst, link, foto’s, video’s) toevoegen. Een social media team of customer service team kan er dus (voorlopig?) niets mee.. Gelukkig laat Facebook wel toe dat meerdere personen/werknemers een fanpagina aanpassen. Verder kan je je vragen stellen bij het nut van de “+1” knop aan de linkerzijde en de “toevoegen aan kringen” knop aan de rechterzijde. Dienen beide buttons geen zelfde doel?!
Toegevoegde waarde?
Het zal sommige Google+ gebruikers niet ontgaan zijn dat er heel way fotografen Google+ gebruiken, doch stellen sommigen zich vragen naar de toegevoegde waarde zoals Jay Patel:
“I already have +90.000 followers. I doubt it would be easy to move even 10% of them to a brand new page. So what do I do in the mean time…post same content on both the personal profile and the page? In that case will I ever increase my followers on my page or just accelerate losing followers?
Wedstrijden of promotiecampagnes strikt verboden
Verder ontdekte tech blog Techcrunch dat Google geen wedstrijden of promotiecampagnes toelaat op een Google+ bedrijfspagina, iets wat nochtans vlekkeloos kan op de sociale netwerksite Facebook:
“You may not run contests, sweepstakes, offers, coupons or other such promotions (“Promotion”) directly on your Google+ Page. You may display a link on your Google+ Page to a separate site where your Promotion is hosted so long as you (and not Google) are solely responsible for your Promotion and for compliance with all applicable federal, state and local laws, rules and regulations in the jurisdiction(s) where your Promotion is offered or promoted. Your Promotion must not be run or conducted in a way which conflicts with the +1 Button Policies, Google+ Privacy Policy or Google+ Pages Additional Terms of Service. Google has the right to remove your Promotion content from Google+ Page for any reason.
CEO Facebook: “Google is trying to build its own little Facebook”
Misschien had Mark Zuckerberg wel een ijzersterk argument tijdens zijn interview (54 minuten) op 8 november in de Charlie Rose show:
“Google in some ways is more competitive and is certainly trying to build their own little version of Facebook. Google+ Pages looks like a half baked product and the Google+ team seriously needs to resolve its teething issues and bring more innovation to the table.”
Ben je het volledig oneens? Geef gerust je mening in de reacties!
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Google Plus
Social Media06.02.2023
5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom
Online13.06.2020
Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten
Social Media04.02.2019
Het is over en sluiten voor Google+
4 April gaat de stekker er definitief uitSocial Media09.10.2018
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging
Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaakSocial Media31.08.2016
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?
Social Media25.01.2016
Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe
We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTubeSocial Media18.11.2015
Nieuw ontwerp Google+
Online28.07.2015