12.11.2011
Social Media

Social Media engagement leidt niet tot groei in bereik [infographic]

By: Henk de Hooge

BlogSocial Media
social-media-engagement-leidt-niet-tot-g.jpg
social-media-engagement-leidt-niet-tot-g.jpg

De meest recente studie van Hubspot heeft waarschijnlijk een zeer voorspelbare uitkomst. Het zijn niet de Twitter-accounts met grote aantallen volgers maar juist kleinere accounts met minder dan 1.000 volgers die veel meer interactie hebben.

Volgens het onderzoek versturen Twitter accounts met een miljoen of meer volgers drie keer vaker berichten met links dan de bovengenoemde gebruikers met 1.000 volgers of minder. Slechts in ongeveer 7% worden Tweets beantwoord door de Twitter sterren, dit in vergelijking met 17% voor Twitteraars met een kleiner netwerk.

Je kunt je ook afvragen of Twitter accounts met miljoenen volgers in staat zijn om op alles te reageren wat tegen hen wordt gezegd. Bij menig “celeb” of sporticoon zitten webteams mee te kijken om de grote getallen tweets (deels) te beantwoorden. De makers van het onderzoek stellen terecht dat het hebben van veel volgers geen excuus mag zijn maar de realiteit is ook dat het soms ondoenlijk is iedereen te beantwoorden.

Enkele andere opvallende feiten zijn dat commentaar op blogs niet leidt tot meer views, net als dat reacties en opmerkingen op Facebook ook daar niet leiden tot meer impressies. De conclusie die hieruit naar voren zou kunnen komen is dat engagement via social media niet direct een garantie of formule is voor groei in bereik. Maar misschien moet dat laatste ook geen doel zijn.

engaging-conversation-infographic.jpg
engaging-conversation-infographic.jpg

Credits : Visual.ly

Share this post